Το άρθρο αυτό το ανέσυρα από μια παλιότερη δουλειά μου, καθώς το θέμα της τρομοκρατίας ξαναέγινε επίκαιρο στην Ελλάδα. Αυτή τη φορά, όχι λόγω κάποιας τρομοκρατικής ενέργειας, αλλά της απεργίας πείνας του πιο εμβληματικού σύγχρονου τρομοκράτη της χώρας. Δεν αναφέρεται όμως στο γεγονός αυτό καθ' εαυτό, και δεν σκοπεύει, ούτε θα μπορούσε να προσθέσει κάτι στον σχετικό προβληματισμό. Κι ούτε χρειάζεται άλλωστε. Ούτως ή άλλως όλο το διαδίκτυο, και όχι μόνον, έχει μετατραπεί σε σχολή φιλοσοφίας του Δικαίου. Φυσικά, το Δίκαιο είναι κι αυτό, όπως και η αντίληψη περί τρομοκρατίας, μια εξαιρετικά σύνθετη έννοια, αλλά αυτό δεν αποθαρρύνει τους επί πάντων ειδικούς του facebook. Οφείλω να δηλώσω ακόμα κι ότι το άρθρο αντανακλά σε ένα βαθμό την εποχή του, μιας και είχε γραφτεί στην περίοδο των μνημονίων και του επαπειλούμενου GREXIT. Ωστόσο οι βασικές του ιδέες θεωρώ πως έχουν μια διαχρονική ισχύ.

Υπάρχει κοινά αποδεκτός ορισμός της τρομοκρατίας;

Η συμπάθεια ή αντιπάθεια σε συγκεκριμένα κινήματα, συνήθως λόγω πολιτικής "κατανόησης" των στόχων τους, ή ακόμα και μικροπολιτικοί λόγοι, σε συνδυασμό φυσικά και με την έκταση του φαινομένου, οδηγούν συνήθως στο να θεωρηθούν κάποια κινήματα τρομοκρατικά (και κατά τεκμήριο καταδικαστέα) και άλλα όχι. Σαν παράδειγμα μικροπολιτικών λόγων, αρκεί να αναφέρουμε ότι στην αμερικάνικη λίστα των τρομοκρατικών οργανώσεων ανά τον κόσμο δεν εμφανιζόταν (για λόγους πολιτικού κόστους, μιας και υπήρχαν πολλοί ιρλανδοί μετανάστες στις ΗΠΑ) ο IRA, ο οποίος φυσικά φιγουράριζε πρώτος – πρώτος στην αντίστοιχη αγγλική.

Αν οι ερευνητές δεν μπορούν να συμφωνήσουν μια φορά στο τι είναι τρομοκρατία, στα αίτια που την προκαλούν δεν μπορούν να συμφωνήσουν δέκα. Έχουν προταθεί πολλές θεωρίες κοινωνιολογικής φύσης και άλλες τόσες από τη σκοπιά της ψυχολογίας, ωστόσο μόνο μερικώς φωτίζουν το φαινόμενο. Ο λόγος είναι σχετικά απλός – σχεδόν κάθε περίπτωση τρομοκρατικού κινήματος είναι διαφορετική από την άλλη. Τι σχέση είχε πχ (στο κοινωνικό επίπεδο) η ευημερούσα Δυτική Γερμανία όπου έδρασε η RAF (γνωστή και σαν οργάνωση Μπάαντερ – Μάινχοφ) με τα στρατόπεδα των προσφύγων στην Παλαιστίνη; Και τι σχέση μπορεί να είχε (στο ψυχολογικό επίπεδο) η ελευθεριάζουσα φύση των μελών της RAF με αυτήν των Παλαιστίνιων βομβιστών αυτοκτονίας που σκοτώνουν και σκοτώνονται στο όνομα του Αλλάχ; 

Υπάρχει κανενός είδους "λογική" πίσω από την τρομοκρατία;

Αλλά ας έρθουμε στα δικά μας, κάνοντας μια προσπάθεια να αναζητήσουμε τα πιθανά κίνητρα της τρομοκρατίας στην χώρα μας.

Κατ' αρχάς, όσο και η έννοια της τρομοκρατίας να φαίνεται παράλογη στον μέσο άνθρωπο, πίσω από τις οργανωμένες τρομοκρατικές ενέργειες πάντα υπάρχει μια "λογική" στρατηγική. Διαστρεβλωμένη βέβαια, τραβηγμένη από τα μαλλιά, αλλά πάντως φαινομενικά λογική.

Και εξηγούμαι : Η διεθνής καθεστηκυία τάξη (κύρια στον δυτικό αλλά όχι μόνο) κόσμο, βασίζεται σε ένα περίπλοκο σχήμα θεσμών και σχέσεων, που πρέπει για την διατήρησή του μεταξύ άλλων να έχει την αποδοχή της κοινής γνώμης. Στην έννοια της «αποδοχής» συμπεριλαμβάνω και την έκφραση απόψεων και κινήσεων που στοχεύουν στην αναδιαμόρφωσή του, με την προϋπόθεση όμως ότι γίνονται στα πλαίσια που, μέσω των θεσμών της αστικής δημοκρατίας, θεωρούνται αποδεκτά από το ίδιο το σύστημα.
Τι συμβαίνει όμως όταν μια χώρα κινδυνεύει να απολέσει το προφίλ που απαιτείται για τη διατήρηση αυτών των θεσμών και σχέσεων ; Η χώρα αυτή γίνεται ο «αδύναμος κρίκος» της όλης δομής. Οι πρώτες αντιδράσεις των υπολοίπων έχουν χαρακτήρα υποβοηθητικό, δηλαδή ενίσχυσης (φυσικά πάντα με το αζημίωτο) των θεσμών και των μέσων που απαιτούνται για να μη διολισθήσει το κράτος αυτό σε ένα καθεστώς παρία. Στη συνέχεια, αν η βοήθεια αυτή δεν αποδειχτεί αποτελεσματική, λογικό είναι ότι η χώρα αποβάλλεται σαν καρκίνωμα από κάποιους από τους θεσμούς στους οποίους συμμετέχει. Η αποβολή αυτή έχει σαν φυσική συνέπεια την παραπέρα αποδιάρθρωση της χώρας, την απόρριψη από μεγάλη μερίδα των πολιτών της των εναπομεινάντων αξιών και θεσμών, και, τέλος, την καταστροφή της ισορροπίας δυνάμεων και το άνοιγμα του παιχνιδιού σε οποιαδήποτε άλλη προοπτική. Δυνητικές αφετηρίες για να περιπέσει μια χώρα σαν την δικιά μας σε μια τέτοια περιδίνηση είναι πχ μια βίαιη έξοδος από την Ευρωπαϊκή Ένωση και το συνεπακόλουθο οικονομικό, κοινωνικό και πολιτικό χάος, ή/και η πλήρης παράλυση του κράτους σαν συνέπεια κάποιας αδυναμίας σχηματισμού κυβέρνησης και οποιασδήποτε συνεννόησης του πολιτικού κόσμου, η/και μια δραματική αύξηση της ανεργίας και της φτώχιας, που θα καταρράκωνε τον κοινωνικό ιστό και θα έφερνε μια γενικευμένη δυσπιστία για τους υπάρχοντες θεσμούς.
Τέτοιες καταστάσεις θα ήταν βούτυρο στο ψωμί της τρομοκρατίας, καθώς συνάδουν με τους τελικούς στόχους της. Και η λογική των εξτρεμιστών είναι να συμβάλλουν προς μια τέτοια κατεύθυνση με την πρόκληση όχι μόνο ανασφάλειας στους πολίτες, αλλά και έμπρακτης αμφισβήτησης της δυνατότητας επιβολής των θεσμών και των νόμων. Με τον τρόπο αυτό θεωρούν ότι, και με τη βοήθεια άλλων συγκυριών, θα προκύψει μέσα από την γενική διάλυση μια επιθυμητή για τους ίδιους ανακατανομή της εξουσίας. Αν το δούμε από τη σκοπιά τους, παραβλέποντας τον απάνθρωπο χαρακτήρα της τρομοκρατίας, είναι ουσιαστικά επιλογή μιας μεθόδου συμβατής όχι μόνο με τους στόχους τους, αλλά και με τις πολιτικές και επιχειρησιακές τους δυνατότητες. Αν είχαν την πολιτική και επιχειρησιακή ισχύ ώστε να οργανώσουν με αξιώσεις επιτυχίας ένα, επί παραδείγματι, αντάρτικο πόλης, θα έκαναν ενέργειες και προς αυτή την κατεύθυνση.
Οι τρομοκράτες είναι από την φύση τους αισιόδοξοι άνθρωποι, γιατί πώς αλλιώς θα αναλάμβαναν τέτοια ρίσκα ; Η αισιοδοξία τους αυτή τους κάνει να παραβλέπουν πως τις περισσότερες φορές είναι πολύ μικροί για τέτοια παιχνίδια, που μπορούν πολύ εύκολα να ξεφύγουν από τον έλεγχό τους. Θυμηθείτε τι γινόταν κατά τα «μολυβένια χρόνια» (anni di piombo), από το τέλος της δεκαετίας του ‘60 έως τις αρχές της δεκαετίας του ‘80 στην Ιταλία, όπου ακροαριστεροί, ακροδεξιοί, μασονικές στοές, μυστικές υπηρεσίες και αστυνομία ήταν όλοι εναντίον όλων σ’ έναν «χαμηλής έντασης εμφύλιο πόλεμο». Στις συνθήκες αυτές, το χοντρό πολιτικό παιχνίδι που παίχτηκε σε εθνικό και διεθνές επίπεδο ήταν (όπως ομολογήθηκε αργότερα) τελείως πέρα από τις προβλέψεις και τις διαθέσεις όσων με ελαφριά καρδιά και μυαλό πρωτοστάτησαν στη δημιουργία τους.

Η ενδυνάμωση των θεσμών μέσω της αποκάθαρσής τους, καθώς και η ενίσχυση του κοινωνικού ιστού μέσω του περιορισμού της ανισότητας και της καταπολέμησης της αδικίας, είναι ουσιώδεις προϋποθέσεις για να μην πέσουμε κι εμείς ποτέ σε μια τέτοια κατάσταση. Όσοι παραβλέπουν το ένα ή το άλλο, συνειδητά ή ασυνείδητα αφήνουν χώρο για την ανάπτυξη της τρομοκρατίας. Και ακόμα χειρότερα, όσοι της κλείνουν το μάτι βλέποντας εκεί «συντρόφους της άλλης πλευράς», που μάχονται για τον ίδιο σκοπό με άλλα μέσα, στην πράξη της δίνουν ηθικό / πολιτικό άλλοθι και της ανοίγουν τον δρόμο.

Παρακολουθώ με ενδιαφέρον τον δημόσιο διάλογο για την ανάπτυξη που χρειάζεται η Χώρα.
Περιορίζομαι στις σκέψεις, τα προγράμματα, τους σχεδιασμούς και τις υποσχέσεις μέρους του πολιτικού προσωπικού.
Αγύρτες* … αυτό ψιθυρίζω κάθε φορά που τους ακούω ή τους διαβάζω … αγύρτες, τίποτα περισσότερο.
Οι εποχές θα είναι δύσκολες σχεδόν παράδοξες για πολλά χρόνια ακόμα. Μυλόπετρες οι καταστάσεις συνέθλιψαν και θα συνθλίψουν πολιτικές, πολιτικούς και κόμματα. Η αυτάρεσκη λοιπόν προσέγγιση «εγώ ξέρω τι πρέπει να γίνει» δεν είναι παρά αγυρτία, δεν την υιοθετώ.
Είναι επιτακτική η ανάγκη να αλλάξουμε τον τρόπο που προσεγγίζουμε τα προβλήματα της Χώρας, τον τρόπο που αναζητούμε τις λύσεις τους.
«Υπάρχουν πράγματα που αν γίνουν θα βοηθήσουν η χώρα να μην καταρρεύσει, αυτά είναι …»
«Υπάρχουν πράγματα που αν γίνουν θα βοηθήσουν την ανάπτυξη, αυτά είναι …»
Κανείς και τίποτα δεν διασφαλίζει πως η χώρα δεν θα καταρρεύσει και πως θα έρθει ανάπτυξη.
Βεβαιότητες δεν υπάρχουν, λυπάμαι.
Να μιλήσουμε λοιπόν για την ανάπτυξη … αλλιώς.
Αυτό είναι το ένα που μπορούμε να κάνουμε για να βαθύνουμε τον ρηχό δημόσιο διάλογο.
Υπάρχει και κάτι ακόμα που μπορούμε να κάνουμε.
Να εκτρέψουμε τη συζήτηση από την οικονομική της διάσταση, δηλαδή από τη βελτίωση των οικονομικών δεικτών της χώρας.
Να πάψει να μας απασχολεί μόνο η οικονομική μεγέθυνση.
Να μιλήσουμε για την πραγματική ανάπτυξη.
Για την ανάπτυξη που ξεχάσαμε όλα αυτά τα χρόνια του ξέφρενου καταναλωτισμού, και τα χρόνια των «Ζαππείων» και των «εμείς ή αυτοί» και του «πολλές κι καλά αμειβόμενες θέσεις εργασίας» που ακολούθησαν.

  • Να μιλήσουμε ξανά για την ανάπτυξη που σχετίζεται με την ποιότητα ζωής.
  • Να ανακαλύψουμε ξανά τον σεβασμό του μαθητή στον δάσκαλο, του πολίτη στους θεσμούς, των δικαιωμάτων των άλλων …
  • Να τηρήσουμε τους κανόνες που βελτιώνουν την καθημερινότητα μας, της οδικής κυκλοφορίας, των λεωφορειοδρόμων, της απαγόρευσης του καπνίσματος σε κλειστούς δημόσιους χώρους …
  • Να θυμηθούμε πως είναι ανάπτυξη να μην κάνεις αυτό που δεν θέλεις να σου κάνουν, να μη συμπεριφέρεσαι όπως δεν θέλεις να σου συμπεριφέρονται, να λες καλημέρα στον άνθρωπο πίσω από το γκισέ, να σου λέει καλημέρα ο άνθρωπος πίσω από το γκισέ …
  • Να ζήσουμε ξανά τις καθαρές σχολικές αίθουσες, την ησυχία στο διάδρομο του νοσοκομείου, την προστασία του δημόσιου χώρου …
  • Να συμπεριφερθούμε, να διεκδικήσουμε, να προστατέψουμε, να απαιτήσουμε, να αγωνιστούμε, να σκεφτούμε, να ενεργήσουμε … να βιώσουμε ως πολίτες της Χώρας.
  • Να εξελιχθούμε από λαός, υπήκοοι, ψηφοφόροι, πελάτες … σε πολίτες της Χώρας.
  • Να αναπτυχθούμε … αλλιώς, με λίγα λόγια.

* Ας νοηματοδοτήσουμε τις λέξεις όπως χρησιμοποιούνται στο κείμενο, το έχω ξαναγράψει πρέπει να τα κάνουμε όλα στη χώρα από την αρχή.
  Από το λεξικό της ελληνικής γλώσσας λοιπόν:

Ανάπτυξη, η αύξηση σε ποσότητα και ποιότητα, η πορεία προς την ωρίμανση, η πρόοδος, η βελτίωση των οικονομικών δεικτών μίας χώρας.
Αλλιώς, με άλλο τρόπο, διαφορετικά.
Αγύρτης, υβριστικός χαρακτηρισμός εκείνου που εξαπατά τους ανθρώπους με επίδειξη γνώσεων, ικανοτήτων, προσόντων και τα λοιπά, τα οποία στην πραγματικότητα δεν έχει.

Η κοινωνική δικαιοσύνη αποτελεί μία από τις πιο σημαντικές αρχές για την ειρηνική και επιτυχημένη συνύπαρξη τόσο στο εσωτερικό των χωρών όσο και μεταξύ χωρών και λαών. Η θεμελιώδους σημασίας έννοια της κοινωνικής δικαιοσύνης συνιστά ένα από τα κορυφαία προβλήματα που γεννήθηκαν αφ’ ης στιγμής δημιουργήθηκαν και οι πρώτες πολιτικά και κοινωνικά οργανωμένες κοινωνίες. 
Η επιδίωξη της κοινωνικής δικαιοσύνης για όλους βρίσκεται στον “πυρήνα” της παγκόσμιας αποστολής για την προώθηση της ανάπτυξης και της ανθρώπινης αξιοπρέπειας. Εκατομμύρια άνθρωποι ζουν σε συνθήκες συγκρούσεων, κινδύνου και εξαθλίωσης. Γι αυτό η πάλη για την κοινωνία της δικαιοσύνης ανά τον κόσμο γίνεται επιτακτική ανάγκη. Με αυτές τις σκέψεις η Γενική Συνέλευση του Οργανισμού Ηνωμένων Εθνών αποφάσισε, το 2007, να τιμάται και να εορτάζεται κάθε χρόνο στις 20 Φεβρουαρίου η «Παγκόσμια Ημέρα Κοινωνικής Δικαιοσύνης». 
Στόχοι της Παγκόσμιας Ημέρας Κοινωνικής Δικαιοσύνης
Στόχοι αυτής της γιορτής είναι:
- η ενίσχυση της συνεργασίας διεθνών κοινοτήτων, συμπεριλαμβανομένων αποστολών για την καταπολέμηση της φτώχειας, 
- η παροχή αξιοπρεπούς απασχόλησης, και η αποφυγή της ανθρώπινης εκμετάλλευσης,
- η ισότητα των φύλων,
- η διασφάλιση της κοινωνικής πρόνοιας και της κοινωνικής δικαιοσύνης, 
- η άρση των εμποδίων που αντιμετωπίζουν οι άνθρωποι και προκύπτουν από το φύλο, την ηλικία, τα φυλετικά, θρησκευτικά, πολιτιστικά, εθνοτικά χαρακτηριστικά καθώς και τις φυσικές δυνατότητες τους (την αναπηρία).

Η σημερινή ημέρα είναι αφιερωμένη σε μία από τις χειρότερες μορφές παιδικής κακοποίησης. Γιορτάζεται κάθε χρόνο με σκοπό να θυμίσει και να ευαισθητοποιήσει τους πολίτες του κόσμου για τα παιδιά που στρατεύονται παρά τη θέλησή τους σε πολέμους και ένοπλες συγκρούσεις.
Η Ημέρα της Ερυθράς Χειρός καθιερώθηκε στις 12 Φεβρουαρίου 2002, όταν τέθηκε σε ισχύ η Συνθήκη του ΟΗΕ για τα δικαιώματα των Παιδιών στις Ένοπλες Συγκρούσεις. Η Ελλάδα επικύρωσε τη συνθήκη στις 22 Οκτωβρίου 2003.
Σήμα της Ημέρας είναι μια κόκκινη παλάμη, (από το κόκκινο χέρι που είναι βουτηγμένο στο αίμα αλλά και από το κόκκινο χρώμα τού «απαγορεύεται») η οποία περικλείει το περίγραμμα ενός λευκού παιδιού – στρατιώτη, ενώ το κεντρικό σύνθημα είναι: «Δείξε ένα κόκκινο χέρι», με άλλα λόγια, «βάλε ένα τέλος».

Η ΕΞΟΥΣΙΑ ΕΧΕΙ ΤΗΝ ΤΑΣΗ ΝΑ ΔΙΑΦΘΕΙΡΕΙ ΚΑΙ Η ΑΠΟΛΥΤΗ ΕΞΟΥΣΙΑ ΝΑ ΔΙΑΦΘΕΙΡΕΙ ΑΠΟΛΥΤΑ
(John Dalberg-Acton, 1st Baron Acton, 1834-1902, Άγγλος ιστορικός)

Παίρνω αφορμή από τη βροχή καταγγελιών για σεξουαλική παρενόχληση ή κακοποίηση με "θύτες" ανθρώπους τους οποίους έχουμε συνηθίσει να θεωρούμε ευπροσήγορους, χαμογελαστούς, πράους, κι ακόμα περισσότερο με κοινωνικές, πολιτικές, ατομικές αξίες. Δεν ασχολούμαι με χαζά ερωτήματα του τύπου "γιατί τώρα και όχι τότε", "μήπως τα ήθελε κι αυτή" κ.λπ. Έχουν ήδη δοθεί πειστικές απαντήσεις σ’ αυτά, και παρότι ισχύει το τεκμήριο της αθωότητας για τον καθένα "θύτη" ατομικά, ο όγκος των καταγγελιών κάνει φανερό ότι κάτι σάπιο υπάρχει στο βασίλειο της Δανιμαρκίας, και στη συγκεκριμένη περίπτωση σ' ολόκληρο τον κόσμο.

Δεν είναι κύρια η σεξουαλική πείνα στη ρίζα αυτής της σαπίλας. Όπως δεν είναι συνήθως η ένδεια στην πηγή της κάθε οικονομικής κατάχρησης. Για πάρα πολλούς ανθρώπους/ κοινωνικές ομάδες/ κόμματα, πρόκειται για δίψα άσκησης μορφών εξουσίας. Και η εξουσία είναι περίπου αυτοσκοπός.

Φαίνεται ότι είναι στη φύση μας. Κι ένας αυτοσκοπός έχει την τάση να επιβεβαιώνεται κάθε μέρα, αλλιώς η επίτευξή του μπαίνει σε εσωτερική και εξωτερική αμφισβήτηση. Και ποια καλύτερη επιβεβαίωση από το να μπορείς άνετα να εκμεταλλευτείς τον άλλον, κάτι εύκολο όταν αυτός βρίσκεται σε δύσκολη θέση, είναι ένα αδύναμο ή πληγωμένο θήραμα;
Θα 'λεγα ακόμη ότι πέρα από τις (σωστές) σκέψεις για καλύτερους σχετικούς νόμους, καλύτερη διαπαιδαγώγηση, καλύτερη λειτουργία της δικαιοσύνης, που μπορούν πράγματι να βοηθήσουν στην αντιμετώπιση του φαινομένου, αντίστοιχη προσοχή πρέπει να δοθεί και στους θεσμούς και τις διαδικασίες που σχετίζονται με τη δομή και τη λειτουργία κάθε είδους εξουσίας. Με άλλα λόγια, να γίνει μια προσπάθεια να αποκοπεί ο τροφοδότης μαστός, να σταματήσει να μπορεί να τρέφεται η κάθε εξουσία από την όποια εκμετάλλευση της ανάγκης ή της μειονεκτικής θέσης του άλλου. Αυτό σε επίπεδο ατομικής και κοινωνικής ζωής. Σε επίπεδο δημόσιου βίου, αποσύνδεση της πολιτικής από άλλες πηγές εξουσίας, όπως η οικονομική ισχύς και η δυνατότητα αυθαίρετων παρεμβάσεων, πχ διορισμών από την πίσω πόρτα.
Και φυσικά, και σ’ αυτό το πράγμα, όπως και σε όλα τα άλλα, μακριά από τη σκέψη μου η υιοθέτηση οποιωνδήποτε υπερβολών.

google news iconΤο Social-Lib είναι εγκεκριμένος εκδότης στην υπηρεσία Google News. Ακολουθήστε μας για να έχετε άμεση ενημέρωση και πρόσβαση στην αρθρογραφία: Social-Lib.gr - Google News .

Έγραψαν Πρόσφατα

Κοινωνικός Φιλελευθερισμός

Το Social.lib είναι ένας δικτυακός τόπος συζήτησης και ανάδειξης των καθημερινών οικονομικών, κοινωνικών, πολιτισμικών και πολιτικών ζητημάτων υπό το πρίσμα του Κοινωνικού Φιλελευθερισμού.