Ολοκληρωμένη Πρόταση βελτίωσης του Συστήματος των Πανελλαδικών Εξετάσεων
Τα σοβαρότατα προβλήματα των αλλαγών στο σύστημα εισαγωγής των Πανελλαδικών Εξετάσεων, που έγιναν φανερά από την σημερινή ανακοίνωση των βάσεων εισαγωγής στις σχολές, αποτελούν το πλήγμα στην αξιοπιστία τους. Παράδειγμα της αποτυχίας είναι η Σχολή αρχιτεκτόνων Μηχανικών του ΔΠΘ στην Ξάνθη, όπου ενώ έχουν εγκριθεί 108 θέσεις υποψηφίων, δεν εισάγεται ΚΑΝΕΝΑΣ εξαιτίας της ΕΒΕ των ειδικών Μαθημάτων (ΕΒΕ Ελεύθερου Σχεδίου: 15,43 και ΕΒΕ Γραμμικού Σχεδίου: 17,08).
Ως Πολιτική Κίνηση για τον Κοινωνικό Φιλελευθερισμό έχουμε επεξεργαστεί και καταθέτουμε ολοκληρωμένη πρόταση για τις αλλαγές που προτείνουμε να γίνουν.
Η πρόταση αυτή έχει σταλεί θεσμικά στο Γραφείο του κ. Πρωθυπουργού, της κας Υπουργού Παιδείας, στο Διοικητικό Συμβούλιο του ΙΕΠ, της ΟΛΜΕ, της ΟΙΕΛΕ και της Ανώτατης Συνομοσπονδίας Γονέων Μαθητών Ελλάδας και στις ηλεκτρονικές διευθύνσεις των Σχολών/Τμημάτων των ΑΕΙ της χώρας.
Δείτε την επιστολή στη συνέχεια





- Το πρόβλημα ξεκινά από το γεγονός ότι ο υπολογισμός της ΕΒΕ και ο υπολογισμός του συνόλου των μορίων γίνεται με διαφορετικά κριτήρια. Δημιουργούνται έτσι δύο βάσεις δεδομένων για τους υποψηφίους που λειτουργούν ως «ανταγωνιστικά φίλτρα επιλογής». Πρώτο φίλτρο είναι η ΕΒΕ, στης οποίας τον υπολογισμό δεν λαμβάνονται υπόψη οι συντελεστές βαρύτητας και δεύτερο φίλτρο το σύνολο των μορίων εισαγωγής στον υπολογισμό του οποίου λαμβάνονται υπόψη. Αυτή η αντινομία χρειάζεται να αρθεί.
- Δημιουργήθηκαν μαθήματα ειδικής βαρύτητας, τα οποία η ΕΒΕ τα καθιστά πρακτικώς αποκλειστικό παράγοντα δυνατότητας επιλογής συγκεκριμένης σχολής, υποτιμώντας ασύμμετρα τις επιδόσεις στα μαθήματα του επιστημονικού πεδίου της ίδιας σχολής.
Η κριτική μας στη νομοθέτηση της ΕΒΕ συμπληρωματικά ασκείται σε δύο επίπεδα, πολιτικό και μεθοδολογικό, με το δεύτερο να προκύπτει εξαιτίας βασικών πολιτικών σφαλμάτων.
- ποτέ μέχρι σήμερα δεν ψηφίστηκε αλλαγή τέτοιου μεγέθους στο σύστημα των πανελλαδικών εξετάσεων 3 ½ μήνες πριν από τη διεξαγωγή τους, με αποτέλεσμα την ελλιπή ενημέρωση των υποψηφίων.
- δεν υπήρξε ουσιαστική διαβούλευση με το σύνολο των πρυτανικών αρχών των ΑΕΙ της χώρας, πριν από την ψήφιση του εν λόγω νόμου, ώστε να γίνει αντιληπτή η βαρύτητα των ειδικών μαθημάτων καθώς και η σημασία της επιλογής του Συντελεστή Βαρύτητας επί της ΕΒΕ (0.7-1.1).
- πριν από την εισαγωγή του νόμου για ψήφιση στην Βουλή των Ελλήνων, δεν πραγματοποιήθηκε μία προσομοίωση του νέου συστήματος χρησιμοποιώντας ως βάση δεδομένων τα αποτελέσματα των υποψηφίων του 2020.
- στον προσδιορισμό της ΕΒΕ του Επιστημονικού Πεδίου αλλά και της ΕΒΕ κάθε υποψηφίου να υπολογίζονται οι συντελεστές βαρύτητας των μαθημάτων του Επιστημονικού Πεδίου (βλ. στο παράρτημα τους πίνακες 1α έως και 4α) και
- στην ΕΒΕ των Ειδικών Μαθημάτων να επανέλθει η βάση του 10 που ίσχυσε στις εξετάσεις του 2020 ή να οριστεί Κοινός Ελάχιστος Συντελεστής Βαρύτητας για τον υπολογισμό της ΕΒΕ των Ειδικών Μαθημάτων το 0,7 αντί της επιλογής 0,7-1,1 που είχε η κάθε Σχολή ή Τμήμα.
Για το γεγονός της επανόρθωσης ή της διατήρησης της φετινής αδικίας που υπέστησαν οι υποψήφιοι, εξαιτίας των δικών σας πολιτικών επιλογών και μεθοδολογικών σφαλμάτων, η ευθύνη βαρύνει αποκλειστικά εσάς.
- Η χρήση του Μέσου Όρου ως δείκτη υπολογισμού των επιδόσεων ανά επιστημονικό πεδίο κρίνεται στατιστικά μη ορθή.
- Προτείνουμε τη χρήση του Σταθμισμένου Μέσου Όρου ή της Διαμέσου, ως ορθότερων δεικτών υπολογισμού.
- Στη βάση αυτή, αιτούμαστε την κοινοποίηση των βαθμολογιών και των μορίων εισαγωγής των υποψηφίων ανά επιστημονικό πεδίο, για καθαρά επιστημονικούς σκοπούς στατιστικών αναλύσεων. Τα στοιχεία θα είναι ανώνυμα.
1. ΕΒΕ Τμήματος ή Σχολής
- Η εφαρμογή του μέτρου κρίνεται αποδεκτή, επί της αρχής.
- Με την εφαρμογή της επιλογής των Συντελεστών Βαρύτητας μαθημάτων από τις σχολές, για κάθε πανελλαδικώς εξεταζόμενο μάθημα σε όλα τα Επιστημονικά Πεδία, από τις πανελλαδικές του 2022 και εφεξής, εξασφαλίζεται η συμμετοχή των σχολών στην επιλογή των υποψηφίων. Δεν χρειάζεται άλλη προσαρμογή, όπως ο ορισμός από τις Σχολές ή τα Τμήματα συντελεστή βαρύτητας για τις ΕΒΕ.
- Οι συντελεστές βαρύτητας των σχολών επί της ΕΒΕ (0,8 – 1,2) θα μπορούσαν να αντικατασταθούν από έναν Ελάχιστο Συντελεστή Βαρύτητας έτσι ώστε να τίθεται Κοινή Ελάχιστη Βάση Εισαγωγής για όλες τις σχολές. Η κατάταξη των υποψηφίων θα εξακολουθήσει να γίνεται βάσει των μορίων εισαγωγής.
Προτείνουμε ως Ελάχιστο Συντελεστή Βαρύτητας για τον υπολογισμό της ΕΒΕ το 0,8. Με τον τρόπο αυτό δημιουργείται μία Κοινή Ελάχιστη Βάση Εισαγωγής ανά Επιστημονικό Πεδίο και όχι ανά Σχολή ή Τμήμα. Αποφεύγεται έτσι η εισαγωγή υποψηφίων με χαμηλές βαθμολογίες και ταυτόχρονα διασφαλίζεται η αξιοπιστία του θεσμού, καθώς δεν αποκλείονται μαθητές με περισσότερα μόρια από την επιλογή Σχολών ή Τμημάτων. Το φαινόμενο αυτό εμφανίζεται κυρίως στις μεσαίες βαθμολογίες.
2. ΕΒΕ Ειδικών μαθημάτων
- Το ειδικό μάθημα να μην προσμετράται στον υπολογισμό της ΕΒΕ Τμήματος.
- Η ΕΒΕ ειδικού μαθήματος να προκύπτει από τον Μ.Ο. των 2 ειδικών μαθημάτων, για τις σχολές που απαιτούν 2 ειδικά μαθήματα, και όχι να εφαρμόζεται ΕΒΕ για κάθε μάθημα ξεχωριστά.
- Οι συντελεστές βαρύτητας των ειδικών μαθημάτων επί της ΕΒΕ (0,7 – 1,1) θα μπορούσαν να αντικατασταθούν από έναν Ελάχιστο Συντελεστή Βαρύτητας έτσι ώστε να τίθεται Κοινή Ελάχιστη Βάση Εισαγωγής Ειδικών Μαθημάτων για όλα τα ειδικά μαθήματα.
Προτείνουμε ως Ελάχιστο Συντελεστή Βαρύτητας για τον υπολογισμό της ΕΒΕ των Ειδικών Μαθημάτων το 0,7. Με τον τρόπο αυτό αποφεύγεται η εισαγωγή υποψηφίων με χαμηλές βαθμολογίες και ταυτόχρονα διασφαλίζεται η ελάχιστη απαιτητή επάρκεια που χρειάζεται να καλύπτει ο υποψήφιος στο ειδικό μάθημα για να θεωρείται επαρκής ώστε να εισαχθεί στο αντίστοιχο τμήμα.
3. Μηχανογραφικό δελτίο δύο φάσεων
- ο μέτρο κρίνεται δυσλειτουργικό και χωρίς εμφανή χρησιμότητα.
- Θα εμφανιστούν πολύ συχνές περιπτώσεις υποψηφίων (κυρίως μεσαίων βαθμολογιών) που θα δηλώσουν τουλάχιστον μία χαμηλόβαθμη σχολή στην Α φάση συμπλήρωσης, και θα εισαχθούν σε αυτή με πολύ περισσότερα μόρια από την οριστική Βάση εισαγωγής της σχολής (για να αισθάνονται ασφαλείς ότι θα εισαχθούν σε κάποια σχολή), ενώ υποψήφιοι με πολύ χαμηλότερα μόρια, θα εισαχθούν κατά τη Β φάση σε υψηλότερες σχολές (μιας και θα υπάρχουν κενές θέσεις) «ρίχνοντας» έτσι τη Βάση Εισαγωγής της σχολής.
- Το ποσοστό δήλωσης σχολών ανά Επιστημονικό πεδίο (10%) κρίνεται χαμηλό. Στο 2ο Επιστημονικό πεδίο, που περιλαμβάνει τις περισσότερες σχολές από κάθε πεδίο (244), οι υποψήφιοι θα μπορούν να δηλώσουν έως 25 σχολές (βλ. πίνακα 6).
Προτείνουμε:
Συμπλήρωση μηχανογραφικού δελτίου σε μία φάση.
Το ποσοστό δήλωσης σχολών ανά Επιστημονικό πεδίο να οριστεί στο 30% (βλ. πίνακα 6).
Ο συνδυασμός της Κοινής Ελάχιστης Βάσης Εισαγωγής ανά Επιστημονικό Πεδίο με τον μέγιστο αριθμό Τμημάτων ή Σχολών που θα μπορούν να δηλώσουν οι υποψήφιοι, θα διασφαλίσει τη συνειδητή και ποιοτική συμπλήρωση του Μηχανογραφικού Δελτίου από τον υποψήφιο με βάση σαφή και ξεκάθαρα κριτήρια. Αυτό βέβαια προϋποθέτει την όσο το δυνατό καλύτερη ενημέρωσή του. Για τον λόγο αυτό προτείνουμε την εισαγωγή του μαθήματος του Σχολικού Επαγγελματικού Προσανατολισμού (ΣΕΠ) στην 1η τάξη των ΓΕΛ όπως υπάρχει στα ΕΠΑΛ (χωρίς να εξετάζεται και να βαθμολογείται) με καθορισμό μετρήσιμων κριτηρίων για την επιλογή των εκπαιδευτικών που θα αναλάβουν να το διδάξουν και θεσμοθέτηση επιμόρφωσής τους. Επίσης, προτείνουμε την ενίσχυση του θεσμού των ΚΕΣΥ για την ολόπλευρη ενημέρωση των μαθητών της Γ’ τάξης των Λυκείων (ΓΕΛ-ΕΠΑΛ).

Για τον λόγο αυτό ζητούμε διακομματικά να ψηφιστεί νόμος που να δεσμεύει την εκάστοτε πολιτική ηγεσία του Υπουργείου Παιδείας έτσι ώστε η οποιαδήποτε αλλαγή στο σύστημα εισαγωγής των Πανελλαδικών Εξετάσεων να γίνεται γνωστή 3 χρόνια πριν από την εφαρμογή της, διαφορετικά δεν θα ισχύει. Είναι τουλάχιστον απαράδεκτο μαθητές και γονείς να μη γνωρίζουν εξαρχής, με την είσοδό τους στην ανώτερη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση (ΓΕΛ-ΕΠΑΛ), το σύστημα εισαγωγής στην επόμενη εκπαιδευτική βαθμίδα (ΑΕΙ).



Πίνακας 4α.