Πάρθεν
Αυτές τες μέρες διάβαζα δημοτικά τραγούδια,
για τ’ άθλα των κλεφτών και τους πολέμους,
πράγματα συμπαθητικά· δικά μας, Γραικικά.
Διάβαζα και τα πένθιμα για τον χαμό της Πόλης
«Πήραν την Πόλη, πήραν την· πήραν την Σαλονίκη».
Και την Φωνή που εκεί που οι δυο εψέλναν,
«ζερβά ο βασιλιάς, δεξιά ο πατριάρχης»,
ακούσθηκε κι είπε να πάψουν πια
«πάψτε παπάδες τα χαρτιά και κλείστε τα βαγγέλια»
πήραν την Πόλη, πήραν την· πήραν την Σαλονίκη.
Όμως απ’ τ’ άλλα πιο πολύ με άγγιξε το άσμα
το Τραπεζούντιον με την παράξενή του γλώσσα
και με την λύπη των Γραικών των μακρινών εκείνων
που ίσως όλο πίστευαν που θα σωθούμε ακόμη.
Μα αλίμονον μοιραίον πουλί «απέ την Πόλην έρται»
με στο «φτερούλν’ αθε χαρτίν περιγραμμένον
κι ουδέ στην άμπελον κονεύ’ μηδέ στο περιβόλι
επήγεν και εκόνεψεν στου κυπαρίσ’ την ρίζαν».
Οι αρχιερείς δεν δύνανται (ή δεν θέλουν) να διαβάσουν
«Χέρας υιός Γιαννίκας έν» αυτός το παίρνει το χαρτί,
και το διαβάζει κι ολοφύρεται.
«Σίτ’ αναγνώθ’ σίτ’ ανακλαίγ’ σίτ’ ανακρούγ’ την κάρδιαν.
Ν’ αοιλλή εμάς, να βάι εμάς, η Ρωμανία πάρθεν.»

Από όλον τον κατακερματισμένο Ελληνισμό, ο ποιητής Κ.Π Καβάφης εστιάζει ιδιαίτερα στους Πόντιους, "τους Γραικούς τους μακρινούς εκείνους", που αναλαμβάνουν "με την παράξενή τους γλώσσα" να εκφράσουν όλη την θλίψη της άλωσης. Μάταιες οι ελπίδες τους για σωτηρία. Οταν γράφεται αυτό το ποίημα (1921) είχε ήδη αρχίσει η Γενοκτονία των Ελλήνων του Πόντου.

Romani

Ήρθαν από τη βόρεια Ινδία πριν από πολλούς αιώνες (ανάμεσα στο 500 και το 1.000 μ. Χ). Πέρασαν από το Αφγανιστάν, την Περσία, την Αρμενία, έφτασαν στην Ανατολία κι από εκεί μέχρι τον 15ο αιώνα είχαν ολοκληρώσει τη μετανάστευσή τους σε ολόκληρη την Ευρώπη.

Χτες μετά τη λήξη ενός ποδοσφαιρικού αγώνα που έγινε χωρίς φιλάθλους και κάφρους, ελάχιστοι κάφροι χωρίς μάσκα και χωρίς άδεια βρέθηκαν μέσα στον αγωνιστικό χώρο και επιτέθηκαν φραστικά προσβάλλοντας τους επαγγελματίες ποδοσφαιριστές της ομάδας τους.

Στα εκπαιδευτικά πράγματα της χώρας οι προοπτικές είναι πολύ δυσμενείς. 
Είναι δυσμενείς, γιατί η πολιτική ηγεσία επιδιώκει απλώς να δείχνει ότι παράγει έργο στέλνοντας συνεχώς φιρμάνια. Πχ. στείλτε μας τον Εσωτερικό Κανονισμό, τον οποίο θα φτιάξετε σε συνεργασία με τους εκπαιδευτικούς, τον Σύλλογο Γονέων, το 15μελές και τον δήμο. Πού θα συναντηθούν όλοι αυτοί, κ. Μακρή; Πότε; Για πόσο χρόνο;

(Γράφει ο Δημήτρης Σακατζής, Συντονιστής της κίνησης Κοινωνικού Φιλελευθερισμού εΜείς)

200 χρόνια πριν ένα νέο κράτος διεκδικεί την Ανεξαρτησία του. Παλεύει με ξένους και δικούς του δαίμονες. Τα καταφέρνει, με θυσίες αλλά και βοήθεια.
200 χρόνια μέσα στα κύματα της Ιστορίας χτίζει τη νέα του ταυτότητα. Με στιγμές περηφάνιας, διαφωνίες, συγκρούσεις και εμφυλίους.
200 χρόνια μετά γιορτάζει με το βλέμμα στο παρελθόν. Οι Έλληνες αγαπάμε την Ιστορία ή πιο ορθά ζούμε την Ιστορία και μερικές φορές, δυστυχώς, ζούμε από την Ιστορία.

google news iconΤο Social-Lib είναι εγκεκριμένος εκδότης στην υπηρεσία Google News. Ακολουθήστε μας για να έχετε άμεση ενημέρωση και πρόσβαση στην αρθρογραφία: Social-Lib.gr - Google News .

Έγραψαν Πρόσφατα

Κοινωνικός Φιλελευθερισμός

Το Social.lib είναι ένας δικτυακός τόπος συζήτησης και ανάδειξης των καθημερινών οικονομικών, κοινωνικών, πολιτισμικών και πολιτικών ζητημάτων υπό το πρίσμα του Κοινωνικού Φιλελευθερισμού.