Έχει ξεκινήσει ο σχεδιασμός ώστε να διατηρούμε πάντα τα σχολεία ανοιχτά;
 
Στα τέλη Αυγούστου και καθώς όλοι -ειδικά οι οικογένειες με παιδιά σχολικής ηλικίας- αναμέναμε με αγωνία τις αποφάσεις για το άνοιγμα των σχολείων, ακούσαμε με έκπληξη την Υπουργό Παιδείας να αναφέρει ότι στην Ελλάδα σε κάθε σχολική αίθουσα αντιστοιχούν 17 μαθητές κατά μέσο όρο. Τελικά βέβαια, αφού δέχτηκε δριμεία κριτική, η κ. Υπουργός επανήλθε και διευκρίνισε ότι εννοούσε τους μαθητές των σχολείων σε όλη την επικράτεια, δηλαδή και στη Νέα Σμύρνη και στην Αμοργό. Με λίγη σκέψη και ανατρέχοντας και σε προσωπικές εμπειρίες κατανοεί κανείς εύκολα ότι θα ήταν μάταιο η Υπουργός να κάνει ξεχωριστή αναφορά στους Δήμους των μεγάλων πολεοδομικών συγκροτημάτων, όπως της Αθήνας και της Θεσσαλονίκης, οι οποίοι συγκεντρώνουν βέβαια πάνω από τους μισούς μαθητές της χώρας και στους οποίους δήμους το στεγαστικό πρόβλημα των κοινωφελών χρήσεων, όπως είναι η εκπαίδευση, είναι έντονο και με πολλή δυσκολία (μεγάλο οικονομικό κόστος) μπορεί να ξεπεραστεί. Και λέγοντας στεγαστικό δεν εννοούμε φυσικά μόνο τις αίθουσες, αλλά το σύνολο των σχολικών εγκαταστάσεων στις οποίες περιλαμβάνονται οι επαρκείς χώροι άθλησης και καλλιτεχνικής έκφρασης (ανοιχτοί/κλειστοί) αλλά κυρίως τα επαρκή σε επιφάνεια και κατάλληλα διαμορφωμένα προαύλια. 
Σύμφωνα με στοιχεία του ΟΟΣΑ για το 2017, υπάρχουν χώρες με πολύ υψηλότερο μέσο όρο μαθητών ανά τάξη, όπως το Ηνωμένο Βασίλειο με 26,7 και η Γαλλία με 23,7. Στη δε μακρινή Κίνα ο αριθμός ανέρχεται σε 49 μαθητές ανά τάξη. Σε χώρες όπως η Σουηδία και η Φινλανδία, των οποίων τα συστήματα πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης χαίρουν αναγνώρισης από τους ειδικούς διεθνώς, ο μέσος αριθμός μαθητών ανά τάξη είναι 19.5 και 19.6 αντίστοιχα. 
 

Η απουσία έρευνας και διαβούλευσης με τους εκπαιδευτικούς και ουσιαστικά η διαχειριστική και πρόχειρη εισαγωγή μιας θετικής, κατά τα άλλα, αλλαγής, ξεσήκωσε, όπως αναμενόταν, αντιδράσεις από τις συνδικαλιστικές παρατάξεις και τις ηγεσίες των εκπαιδευτικών οργανώσεων. Το μεγάλο θύμα είναι ο εκπαιδευτικός κόσμος, που δεν μπόρεσε να ενημερωθεί για την ουσία της αλλαγής και να δει τα οφέλη της, που ωστόσο τα βλέπουν και τα διαπιστώνουν οι πανεπιστημιακοί καθηγητές από το 2012 μέχρι σήμερα.

Σήμερα κορυφώνεται η διαμάχη σχετικά με την απόφαση του υπουργείου Παιδείας να προχωρήσει στη διενέργεια αποκλειστικά και μόνο ηλεκτρονικών εκλογών για τα υπηρεσιακά συμβούλια των εκπαιδευτικών με την αντικατάσταση της διά ζώσης ψηφοφορίας.

Για μία ακόμα φορά η ελληνική κοινωνία έγινε μάρτυρας των αποκρουστικών, φασιστικών πρακτικών που εκδηλώνονται από εξτρεμιστικά στοιχεία μέσα στους χώρους του Πανεπιστημίου. Οι πρακτικές αυτές λαμβάνουν χώρα δεκαετίες, αλλά πρέπει επιτέλους να αντιμετωπιστούν αποτελεσματικά. Είμαστε στο 2020.

 Βιώνουμε αυτήν την περίοδο στην ελληνική εκπαίδευση ένα φαινόμενο που θα το ονόμαζα κυκλώνα καταλήψεων. Εκατοντάδες σχολεία είναι υπό κατάληψη. Αλυσίδες, κάδοι απορριμμάτων, πρόχειρα γραμμένα πανό συνιστούν το σκηνικό μιας ενδημικής κρίσης που επαναλαμβάνεται κάθε χρόνο δίκην εθίμου. Κι όμως υπάρχουν σχολεία που δεν αντιμετωπίζουν τέτοια ζητήματα ποτέ. 

Η επιτυχία ή όχι ενός κινήματος, μιας κατάληψης, μιας δυναμικής γενικά δράσης, είναι άμεσα εξαρτημένη από τρεις παράγοντες: το δίκαιο/λογικό του αιτήματος, την οργάνωση/νομιμοποίηση του φορέα που μπαίνει μπροστά και την μαζικότητα. Όταν λοιπόν ένα δίκαιο αίτημα που έχουν οι μαθητές αυτή την εποχή, όπως είναι το πλήθος των παιδιών ανά τάξη, γίνεται θύμα ενός από τους πιο πάνω παράγοντες, η διεκδίκηση χάνεται!

Έχω αναφέρει προσωπικά πολλές φορές σε τοποθετήσεις μου, ότι η Ελλάδα έχει το μοναδικό ταλέντο να μετατρέπει σε κωμωδία πρόσωπα, καταστάσεις και θεσμούς που δεν θα έπρεπε. Πρόσφατο είναι το παράδειγμα με τις μάσκες που μοιράστηκαν στα σχολεία και ήταν φτιαγμένες σε μέγεθος πετσέτας προσώπου! Παρεμπιπτόντως, ακούω ότι ακόμα παλεύουν για να βρουν τα σωστά μέτρα! Στη σφαίρα λοιπόν αυτού του μοναδικού ταλέντου της χώρας μας και των κατοίκων της, ανήκουν και οι μαθητικές καταλήψεις.

google news iconΤο Social-Lib είναι εγκεκριμένος εκδότης στην υπηρεσία Google News. Ακολουθήστε μας για να έχετε άμεση ενημέρωση και πρόσβαση στην αρθρογραφία: Social-Lib.gr - Google News .

Έγραψαν Πρόσφατα

Κοινωνικός Φιλελευθερισμός

Το Social.lib είναι ένας δικτυακός τόπος συζήτησης και ανάδειξης των καθημερινών οικονομικών, κοινωνικών, πολιτισμικών και πολιτικών ζητημάτων υπό το πρίσμα του Κοινωνικού Φιλελευθερισμού.