Σήμερα συνεδριάζει η Επιτροπή Λοιμωξιολόγων για να αποφασίσει εάν και πως θα ανοίξουν τα σχολεία. Η απόφαση είναι των ειδικών και αφορά μαθητές, εκπαιδευτικούς και γονείς.

Ο κάθε μαθητής στην Ελλάδα θα είχε το δικό του tablet με ψηφιοποιημένα όλα τα βιβλία μέσα σε αυτό (εφαρμογές, εικόνες διδακτικά παιχνίδια) και με απεριόριστη χρήση internet για δύο μήνες. Τα απεριόριστα δεδομένα θα απελευθέρωναν εκπαιδευτικούς και μαθητές από τη μονοκαθεδρία της Webex και θα τους επέτρεπαν να κάνουν χρήση των διαφορετικών πλατφoρμών που παρέχει το διαδίκτυο π.χ. zoom, skype, gotomeeting κ.α. Παράλληλα, θα περιορίζονταν αισθητά τα προβλήματα σύνδεσης και ήχου, γιατί με τη χρήση δεδομένων και όχι του οικιακού router θα περιοριζόταν η υπερφόρτωση του συστήματος.

Από την αρχή της πανδημίας το υπουργείο Παιδείας, χρησιμοποιώντας όλα τα επικοινωνιακά μέσα, προσπαθεί να πείσει τους πολίτες πως αντιμετωπίζει με επιτυχία τα εκπαιδευτικά προβλήματα που δημιουργεί η υγειονομική κρίση. Στο κείμενο που ακολουθεί, με τη ματιά του εκπαιδευτικού της τάξης, θα προσπαθήσω να τραβήξω την επικοινωνιακή κουρτίνα και να ασχοληθώ με ένα βασικό ερώτημα: Όντως το υπουργείο και η υπουργός Παιδείας, δεδομένων των συνθηκών, έχουν κάνει ό,τι καλύτερο μπορούσαν;
Ας τα πάρουμε όμως από την αρχή. Από την άνοιξη του 2020 γνωρίζαμε σχεδόν με βεβαιότητα πως τη νέα χρονιά τα σχολεία θα κλείσουν εξαιτίας της πανδημίας.

Έχει ξεκινήσει ο σχεδιασμός ώστε να διατηρούμε πάντα τα σχολεία ανοιχτά;
 
Στα τέλη Αυγούστου και καθώς όλοι -ειδικά οι οικογένειες με παιδιά σχολικής ηλικίας- αναμέναμε με αγωνία τις αποφάσεις για το άνοιγμα των σχολείων, ακούσαμε με έκπληξη την Υπουργό Παιδείας να αναφέρει ότι στην Ελλάδα σε κάθε σχολική αίθουσα αντιστοιχούν 17 μαθητές κατά μέσο όρο. Τελικά βέβαια, αφού δέχτηκε δριμεία κριτική, η κ. Υπουργός επανήλθε και διευκρίνισε ότι εννοούσε τους μαθητές των σχολείων σε όλη την επικράτεια, δηλαδή και στη Νέα Σμύρνη και στην Αμοργό. Με λίγη σκέψη και ανατρέχοντας και σε προσωπικές εμπειρίες κατανοεί κανείς εύκολα ότι θα ήταν μάταιο η Υπουργός να κάνει ξεχωριστή αναφορά στους Δήμους των μεγάλων πολεοδομικών συγκροτημάτων, όπως της Αθήνας και της Θεσσαλονίκης, οι οποίοι συγκεντρώνουν βέβαια πάνω από τους μισούς μαθητές της χώρας και στους οποίους δήμους το στεγαστικό πρόβλημα των κοινωφελών χρήσεων, όπως είναι η εκπαίδευση, είναι έντονο και με πολλή δυσκολία (μεγάλο οικονομικό κόστος) μπορεί να ξεπεραστεί. Και λέγοντας στεγαστικό δεν εννοούμε φυσικά μόνο τις αίθουσες, αλλά το σύνολο των σχολικών εγκαταστάσεων στις οποίες περιλαμβάνονται οι επαρκείς χώροι άθλησης και καλλιτεχνικής έκφρασης (ανοιχτοί/κλειστοί) αλλά κυρίως τα επαρκή σε επιφάνεια και κατάλληλα διαμορφωμένα προαύλια. 
Σύμφωνα με στοιχεία του ΟΟΣΑ για το 2017, υπάρχουν χώρες με πολύ υψηλότερο μέσο όρο μαθητών ανά τάξη, όπως το Ηνωμένο Βασίλειο με 26,7 και η Γαλλία με 23,7. Στη δε μακρινή Κίνα ο αριθμός ανέρχεται σε 49 μαθητές ανά τάξη. Σε χώρες όπως η Σουηδία και η Φινλανδία, των οποίων τα συστήματα πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης χαίρουν αναγνώρισης από τους ειδικούς διεθνώς, ο μέσος αριθμός μαθητών ανά τάξη είναι 19.5 και 19.6 αντίστοιχα. 
 

Η απουσία έρευνας και διαβούλευσης με τους εκπαιδευτικούς και ουσιαστικά η διαχειριστική και πρόχειρη εισαγωγή μιας θετικής, κατά τα άλλα, αλλαγής, ξεσήκωσε, όπως αναμενόταν, αντιδράσεις από τις συνδικαλιστικές παρατάξεις και τις ηγεσίες των εκπαιδευτικών οργανώσεων. Το μεγάλο θύμα είναι ο εκπαιδευτικός κόσμος, που δεν μπόρεσε να ενημερωθεί για την ουσία της αλλαγής και να δει τα οφέλη της, που ωστόσο τα βλέπουν και τα διαπιστώνουν οι πανεπιστημιακοί καθηγητές από το 2012 μέχρι σήμερα.

Σήμερα κορυφώνεται η διαμάχη σχετικά με την απόφαση του υπουργείου Παιδείας να προχωρήσει στη διενέργεια αποκλειστικά και μόνο ηλεκτρονικών εκλογών για τα υπηρεσιακά συμβούλια των εκπαιδευτικών με την αντικατάσταση της διά ζώσης ψηφοφορίας.

Για μία ακόμα φορά η ελληνική κοινωνία έγινε μάρτυρας των αποκρουστικών, φασιστικών πρακτικών που εκδηλώνονται από εξτρεμιστικά στοιχεία μέσα στους χώρους του Πανεπιστημίου. Οι πρακτικές αυτές λαμβάνουν χώρα δεκαετίες, αλλά πρέπει επιτέλους να αντιμετωπιστούν αποτελεσματικά. Είμαστε στο 2020.

google news iconΤο Social-Lib είναι εγκεκριμένος εκδότης στην υπηρεσία Google News. Ακολουθήστε μας για να έχετε άμεση ενημέρωση και πρόσβαση στην αρθρογραφία: Social-Lib.gr - Google News .

Έγραψαν Πρόσφατα

Κοινωνικός Φιλελευθερισμός

Το Social.lib είναι ένας δικτυακός τόπος συζήτησης και ανάδειξης των καθημερινών οικονομικών, κοινωνικών, πολιτισμικών και πολιτικών ζητημάτων υπό το πρίσμα του Κοινωνικού Φιλελευθερισμού.