Στα μέσα του 17ου αιώνα, ο Άγγλος φιλόσοφος Thomas Hobbes παρομοιάζει το κράτος με το Λεβιάθαν, ένα θαλάσσιο κήτος με τρομερή δύναμη, που αναφέρεται στην Παλαιά Διαθήκη και συγκεκριμένα στο βιβλίο του Ιώβ. Το κράτος-Λεβιάθαν, κατά την παρομοίωση του διανοητή, έχει σαν σκοπό να διαφυλάξει τη ζωή, την ειρήνη, και την ασφάλεια των ανθρώπων, είτε με τη μορφή της απόλυτης μοναρχίας είτε της κοινοβουλευτικής δημοκρατίας.

Θυμάμαι τον παλιό καλό καιρό της οικονομικής κρίσης την πώρωση που ένιωθα όταν παρακολουθούσα τις -θυελλώδεις- συνεδριάσεις της Βουλής. Θυμάμαι πως ταυτιζόμουν με τους -τότε- βουλευτές του ΠΑΣΟΚ αλλά και με αρκετούς του Ποταμιού ή ακόμη και της Νέας Δημοκρατίας. Ένιωθα πως ακουγόταν η φωνή μου, πως ενωνόταν με τις δικές τους φωνές που στήριζαν με θέρμη την ευρωπαϊκή προοπτική της χώρας και μάχονταν τον χυδαίο λαϊκισμό των ΣΥΡΙΖΑΝΕΛ. Και να τα φεϊσμπουκικά μπινελίκια μου στον Τσίπρα, τον Καμμένο και την ΠτΒ της εποχής Ζωή Κωνσταντοπούλου. Σε σημείο ορισμένες φορές να ξεφεύγω  με τα γνωστά δυσάρεστα αποτελέσματα. Ήμουν όμως παθιασμένος. Ήλπιζα, ένιωθα οργή. Αισθανόμουν πως στην αίθουσα του κοινοβουλίου κρίνεται το μέλλον μου, το μέλλον των δικών μου ανθρώπων, της χώρας μου.

Δεν είναι λίγοι εκείνοι που θεωρούν πως οι δύο τελευταίες κυβερνήσεις της άτυχης χώρας μας έχουν πολλά κοινά μεταξύ τους. Η αλήθεια είναι πως αν εξαιρέσεις δυο- τρία ονόματα τύπου Πιερρακάκη τόσο ο ΣΥΡΙΖΑ όσο και η Νέα Δημοκρατία μοιράζονται τα ίδια ακριβώς χαρακτηριστικά: Εθνικισμός, λαϊκισμός, κρατισμός, αναξιοκρατία, ρουσφετολογία και φυσικά η αιώνια δικαιολογία “Για όλα φταίνε οι προηγούμενοι”. Αυτό όμως που πραγματικά ενώνει την δήθεν Αριστερά του Αλέξη με τον δήθεν Φιλελευθερισμό του Κυριάκου είναι μια κάποια αντιπάθεια των δυο αυτών μορφωμάτων προς τη Δημοκρατία.

Οι περισσότεροι ανιδιοτελείς και εχέφρονες πολίτες κατανοούν ότι μια «κεντρώα» προσέγγιση στην πολιτική αποτελεί όχι μόνο μια λογική αλλά και μια αναγκαία συνιστώσα στο πολιτικό γίγνεσθαι μιας ευνομούμενης κοινωνίας. Όμως, εκτός από ελάχιστες περιόδους στην πολιτική ζωή του τόπου μας, δεν υπήρξε αποτελεσματικός κεντρώος φορέας που να εκφράζει πλειοψηφικά και με αποτελεσματικότητα τις βουβές «κεντρώες μάζες» του λαού, που αντιπαθούν ακραίες εμπάθειες των εκφραστών του διπόλου αριστερά-δεξιά, και θα προτιμούσαν να ζουν σε μια ορθολογική, φιλάνθρωπη και εκσυγχρονισμένη πολιτεία.

Η σοσιαλδημοκρατία και ο φιλελευθερισμός είναι και τα δύο παιδιά του διαφωτισμού. Γι αυτό θεωρούνται οι κατευθυντήριες γραμμές ενός προοδευτικού κράτους και της κοινωνίας. Βεβαίως μπορεί η σοσιαλδημοκρατία να είχε πολλές επιτυχίες πριν μερικές δεκαετίες, όμως η η γιγάντωση του κρατισμού επί των ημερών της και η παγκοσμιοποίηση μείωσαν την αποτελεσματικότητά της. Γι αυτό έμεινε και μένει σήμερα μακριά από την εξουσία σε όλη τη δυτική Ευρώπη. Βεβαίως για την μείωση της εκλογικής επιρροής της φταίει και το γεγονός ότι έγιναν πιο συντηρητικοί και αγνόησαν τα αιτήματα των καιρών.
 Η εποχή που η ανάπτυξη των ευρωπαϊκών οικονομιών μετά τον Β! Παγκόσμιο Πόλεμο έφερε τη δημιουργία ενός πρωτόγνωρου κοινωνικού κράτους, δεν υπάρχει πια. Για να αλλάξει αυτό, χρειάζεται μια πιο φιλελεύθερη εξωστρεφής οικονομία, που να βοηθάει στην παραγωγή νέου πλούτου και που να υπηρετεί συγχρόνως την κοινωνία και όχι το κομματικοποιημένο κράτος, όπως το ζούμε τα τελευταία χρόνια.

google news iconΤο Social-Lib είναι εγκεκριμένος εκδότης στην υπηρεσία Google News. Ακολουθήστε μας για να έχετε άμεση ενημέρωση και πρόσβαση στην αρθρογραφία: Social-Lib.gr - Google News .

Έγραψαν Πρόσφατα

Κοινωνικός Φιλελευθερισμός

Το Social.lib είναι ένας δικτυακός τόπος συζήτησης και ανάδειξης των καθημερινών οικονομικών, κοινωνικών, πολιτισμικών και πολιτικών ζητημάτων υπό το πρίσμα του Κοινωνικού Φιλελευθερισμού.