Δεν είναι λίγοι εκείνοι που θεωρούν πως οι δύο τελευταίες κυβερνήσεις της άτυχης χώρας μας έχουν πολλά κοινά μεταξύ τους. Η αλήθεια είναι πως αν εξαιρέσεις δυο- τρία ονόματα τύπου Πιερρακάκη τόσο ο ΣΥΡΙΖΑ όσο και η Νέα Δημοκρατία μοιράζονται τα ίδια ακριβώς χαρακτηριστικά: Εθνικισμός, λαϊκισμός, κρατισμός, αναξιοκρατία, ρουσφετολογία και φυσικά η αιώνια δικαιολογία “Για όλα φταίνε οι προηγούμενοι”. Αυτό όμως που πραγματικά ενώνει την δήθεν Αριστερά του Αλέξη με τον δήθεν Φιλελευθερισμό του Κυριάκου είναι μια κάποια αντιπάθεια των δυο αυτών μορφωμάτων προς τη Δημοκρατία.

Οι περισσότεροι ανιδιοτελείς και εχέφρονες πολίτες κατανοούν ότι μια «κεντρώα» προσέγγιση στην πολιτική αποτελεί όχι μόνο μια λογική αλλά και μια αναγκαία συνιστώσα στο πολιτικό γίγνεσθαι μιας ευνομούμενης κοινωνίας. Όμως, εκτός από ελάχιστες περιόδους στην πολιτική ζωή του τόπου μας, δεν υπήρξε αποτελεσματικός κεντρώος φορέας που να εκφράζει πλειοψηφικά και με αποτελεσματικότητα τις βουβές «κεντρώες μάζες» του λαού, που αντιπαθούν ακραίες εμπάθειες των εκφραστών του διπόλου αριστερά-δεξιά, και θα προτιμούσαν να ζουν σε μια ορθολογική, φιλάνθρωπη και εκσυγχρονισμένη πολιτεία.

Η σοσιαλδημοκρατία και ο φιλελευθερισμός είναι και τα δύο παιδιά του διαφωτισμού. Γι αυτό θεωρούνται οι κατευθυντήριες γραμμές ενός προοδευτικού κράτους και της κοινωνίας. Βεβαίως μπορεί η σοσιαλδημοκρατία να είχε πολλές επιτυχίες πριν μερικές δεκαετίες, όμως η η γιγάντωση του κρατισμού επί των ημερών της και η παγκοσμιοποίηση μείωσαν την αποτελεσματικότητά της. Γι αυτό έμεινε και μένει σήμερα μακριά από την εξουσία σε όλη τη δυτική Ευρώπη. Βεβαίως για την μείωση της εκλογικής επιρροής της φταίει και το γεγονός ότι έγιναν πιο συντηρητικοί και αγνόησαν τα αιτήματα των καιρών.
 Η εποχή που η ανάπτυξη των ευρωπαϊκών οικονομιών μετά τον Β! Παγκόσμιο Πόλεμο έφερε τη δημιουργία ενός πρωτόγνωρου κοινωνικού κράτους, δεν υπάρχει πια. Για να αλλάξει αυτό, χρειάζεται μια πιο φιλελεύθερη εξωστρεφής οικονομία, που να βοηθάει στην παραγωγή νέου πλούτου και που να υπηρετεί συγχρόνως την κοινωνία και όχι το κομματικοποιημένο κράτος, όπως το ζούμε τα τελευταία χρόνια.

Το να αντιγράφεις τους άλλους είναι απαραίτητο, αλλά να αντιγράφεις τον εαυτό σου είναι αξιοθρήνητο.

Πάμπλο Πικάσο, 1881-1973, Ισπανός ζωγράφος

 

Σκεφτείτε ένα καράβι που είναι σχεδιασμένο να ταξιδεύει σε κλειστές θάλασσες, να πρέπει να ταξιδέψει σε ωκεανό, αλλά το 1/3 των επιβατών του να θέλουν να στρίψουν περίπου αριστερά, το άλλο 1/3 να θέλουν να στρίψουν περίπου δεξιά, ενώ το υπόλοιπο 1/3 κάθε φορά που καλείται να πάρει θέση, μια να λέει να στρίψουν περίπου δεξιά και την επόμενη περίπου αριστερά. Μάλιστα τον τελευταίο καιρό το 1/3 που είχε ρόλο εκκρεμούς άλλαξε στάση και πλέον δεν συμμετέχει στη διαμόρφωση της «πορείας» του καραβιού, αλλά δηλώνει ότι δεν ασχολείται, γιατί πιστεύει ότι όπου κι αν πάει το καράβι η κατάσταση θα μείνει το ίδιο χάλια και δεν μπορεί να αλλάξει. Το ποσοστό μάλιστα αυτό όλο και μεγαλώνει.

Αν και η «ιδεολογία» είναι μια λέξη που επινόησε ο Antoine Destutt de Tracy το 1796, η «μάχη των πολιτικών ιδεολογιών» ξεκίνησε όταν δημιουργήθηκε ο πρώτος οικισμός ανθρώπων, ο πρώτος εργοδότης, ο πρώτος υπάλληλος, το πρώτο πρόσωπο με εξουσία στη ζωή άλλων. Η πολιτική ιδεολογία συνδέθηκε φυσικά και με το σύστημα που χαρακτήριζε. Ξεκίνησε απλά, διακριτά και με όρους οι οποίοι είχαν νόημα και όταν τους ξεστόμιζες ήξερες τι σήμαιναν! Φεουδαρχία, μοναρχία, τυραννία, δημοκρατία. Μετά τα πράγματα έγιναν λίγο πιο πολύπλοκα. Σοσιαλισμός, φιλελευθερισμός, νέο-φιλελευθερισμός, βασιλευομένη δημοκρατία με πολιτικές φιλελεύθερες, προεδρευομένη δημοκρατία με πολιτικές σοσιαλιστικές, δημοκρατία με πολιτικές φασιστικές! Απ’ όλα έχει πια ο μπαξές! 

google news iconΤο Social-Lib είναι εγκεκριμένος εκδότης στην υπηρεσία Google News. Ακολουθήστε μας για να έχετε άμεση ενημέρωση και πρόσβαση στην αρθρογραφία: Social-Lib.gr - Google News .

Έγραψαν Πρόσφατα

Κοινωνικός Φιλελευθερισμός

Το Social.lib είναι ένας δικτυακός τόπος συζήτησης και ανάδειξης των καθημερινών οικονομικών, κοινωνικών, πολιτισμικών και πολιτικών ζητημάτων υπό το πρίσμα του Κοινωνικού Φιλελευθερισμού.