Μάνος Αυγερινός
Pin It

Ο Μάνος Αυγερινός γεννήθηκε στην Αθήνα το 1985. Με το χάρισμα ενός δυνατού μυαλού, μιας μεθοδικής σκέψης και διάθεσης για σκληρή δουλειά, τελείωσε τις σπουδές του στο τμήμα Ηλεκτρολόγων Μηχανικών και Μηχανικών Υπολογιστών στο Μετσόβιο Πολυτεχνείο.

Στη συνέχεια μεταπτυχιακές σπουδές σε Λονδίνο (University College London) και Νέα Υόρκη (Columbia University) και σήμερα μόνιμος αναπληρωτής καθηγητής στο IE Business School στην Μαδρίτη και συνιδρυτής start-up σχετικού με τον τουρισμό. Ανάμεσα σε διδασκαλία, επιχειρήσεις, ταξίδια, συνέδρια, δημοσιεύσεις, κοινωνική ζωή βρήκε χώρο στη ζωή του να ασχοληθεί ενεργά με την πολιτική στην Ελλάδα. Αυτό από μόνο του γεννάει ελπίδες για έναν διαφορετικό τρόπο αντίληψης και άσκησης πολιτικής.

ΕΡ. Μάνο, ας περάσουμε κατευθείαν στην πρώτη ερώτηση, γιατί μοιάζει πολύ δύσκολο μέσα σε όλα αυτά να ανταποκρίνεσαι με επιτυχία και στα καθήκοντα του Εκπροσώπου Τύπου του Βολτ Ελλάδας, ισότιμου Μέλους του VOLT EUROPA, ενός πραγματιστικού, προοδευτικού πανευρωπαϊκού κινήματος. Πώς τα καταφέρνεις;

ΑΠ. Δεν μπορώ να πω πως έχω κάποια μυστική συνταγή, μιας και από μικρό με θυμάμαι πάντα να ασχολούμαι με πολλά πράγματα ταυτόχρονα. Ίσως λοιπόν το χρωστάω στους γονείς μου, που έμαθαν στον αδερφό μου και σε εμένα πως έτσι είναι το φυσιολογικό. Σίγουρα χρειάζεται κάποια οργάνωση και ορισμένο multitasking, αλλά μην φανταστείτε τρελά πράγματα ή υπερβολές. Χρόνος πάντα υπάρχει-είναι θέμα προτεραιοτήτων και συγκέντρωσης σε αυτό που κάνεις. Ειδικά αν σου αρέσουν αυτά που κάνεις, όπως εμένα, το διασκεδάζεις κιόλας καμιά φορά και νιώθεις γεμάτος.

ΕΡ. Κανονικά άλλο είχα σκοπό να ρωτήσω, αλλά μου έδωσε αφορμή αυτό το multitasking και δεν θα χάσω την ευκαιρία να το πάω στο… χάσμα των γενεών. Είστε μια γενιά με άλλες προσλαμβάνουσες παραστάσεις και ακούσματα και στην υπερβολή του και με διαφορετική γλώσσα. Στη ροή των θαυμάσιων ελληνικών σας μπαίνουν αυθόρμητα νέοι όροι κι εμείς οι μεγαλύτεροι απλώς… γκουγκλάρουμε. Τις δικές σου σκέψεις για να ξεπεράσουμε το χάσμα, αν υπάρχει τέτοιο και δεν είναι άλλο ένα στερεότυπο.

ΑΠ. Προσωπικά εμένα μου βγαίνει να πετάω ξένες λέξεις, επειδή έχω ζήσει χρόνια έξω και επίσης η καθημερινή μου γλώσσα ως καθηγητή είναι τα αγγλικά, αλλά προσπαθώ να το μειώσω. Παρ’ όλ’ αυτά συμφωνώ ότι υπάρχει χάσμα γενεών. Στην όξυνσή του έχει συμβάλει σημαντικά η πρόσβαση στην πληροφορία λόγω τεχνολογίας. Οι νέες γενιές έχουν τόσο εύκολη πρόσβαση στο να βρουν και να διαβάσουν ό,τι θέλουν που καμιά φορά υποτιμούν τη γνώση και την εμπειρία των μεγαλυτέρων. Ταυτόχρονα, οι μεγαλύτερες γενιές, οι οποίες δεν είχαν τέτοια πρόσβαση και μεγάλωσαν με μεγαλύτερη εξάρτηση από τα πιο μεγάλα και έμπειρα άτομα, τείνουν γι’ αυτό να νιώθουν ότι έχασαν αυτό το προνόμιο που είχε η προηγούμενη γενιά πάνω σε αυτούς, οπότε μπορεί να αντιδρούν σπασμωδικά απέναντι στη νεότερη γενιά. Έχοντας ζήσει τη μετάβαση αυτή σε μικρή σχετικά ηλικία, μιας και οι πολύ γρήγορες ίντερνετ συνδέσεις ήρθαν στην Ελλάδα όταν ήμουν πρώτο/δεύτερο έτος, προσπαθώ πάντα να κατανοώ και τις δύο πλευρές-χωρίς φυσικά να τα καταφέρνω πάντα. Όμως τόσο ο ενθουσιασμός και το πάθος των νέων όσο και η νηφαλιότητα και εμπειρία των μεγαλυτέρων είναι απαραίτητα στοιχεία στα περισσότερα εγχειρήματα στη ζωή. Θεωρώ λοιπόν πως πρέπει όλοι και όλες μας να έχουμε περισσότερη ενσυναίσθηση, για να ξεπεραστεί αυτό το χάσμα, βάζοντας κάπως τους εαυτούς μας στη θέση κάθε γενιάς.

ΕΡ. Νηφαλιότητα και εμπειρία ναι, αλλά μαζί με αυτά μήπως υπάρχει και ένας αυξημένος συντηρητισμός; Μία άρνηση να δεχτούμε οι μεγαλύτεροι πως οι νεότεροι αντιλαμβάνονται διαφορετικά τη ζωή και τις ανάγκες της; Ας μην εγκαταλείψουμε ακόμη το θέμα, μια που το Βολτ, το οποίο εκπροσωπείτε, θεωρείται «νεανικό» κόμμα… Άραγε μόνο επειδή ξεκίνησε ως κίνημα νέων και μεγάλωσε μέσα από τα social media ή η νεανικότητα επεκτείνεται σε ιδέες, τρόπο δουλειάς, άλλη αντίληψη της πολιτικής;

manos avgerinos 02ΑΠ. Συντηρητισμός πάντα υπήρχε και θα υπάρχει. Το σημαντικό είναι να μην είναι η δεσπόζουσα άποψη. Αλλά, όπως είπα και πιο πάνω, το χάσμα πρέπει να γεφυρωθεί με τη συμβολή όλων των γενεών. Σχετικά με το Βολτ, είμαστε όντως νεανικό κόμμα, αλλά όχι μόνο επειδή έχουμε πολλά μέλη σε νεαρή ηλικία, αλλά κυρίως διότι αντιλαμβανόμαστε διαφορετικά την πολιτική, ο τρόπος δουλειάς, οργάνωσης αλλά και οι προτάσεις μας διέπονται από νεανικότητα. Έτσι το αντιλαμβάνομαι εγω τουλάχιστον και ελπίζω να συμφωνεί και το κοινό μας με αυτό. Το Βολτ ως προοδευτικό, πραγματιστικό και πανευρωπαϊκό κίνημα στοχεύει στον εκδημοκρατισμό της Ευρώπης, στην αλλαγή άσκησης πολιτικής και στην κατάθεση ρεαλιστικών λύσεων για τα καθημερινά προβλήματα των πολιτών μακριά από την προσέγγιση και τη νοοτροπία των συστημικών ελληνικών κομμάτων, τα οποία αποδείχτηκαν ανεπαρκή και αποτυχημένα στον εξευρωπαϊσμό της Ελλάδας. Καταλαβαίνουμε πως κάτι τέτοιο είναι εξαιρετικά δύσκολο, αλλά προσπαθούμε καθημερινά, εξευρίσκοντας χρόνο από τις δουλειές μας, να δημιουργήσουμε μια ελκυστική εναλλακτική πρόταση για τη χώρα.
ΕΡ: Θα σας παιδέψουμε τώρα λίγο, κύριε Αυγερινέ, αφού θέλουμε να μας πείτε με χειροπιαστά παραδείγματα σε τι διαφέρετε από τα παραδοσιακά κόμματα. Τουλάχιστον κάποια βασικά.

ΑΠ. Στο Βολτ πιστεύουμε στην πραγματική αποκομματικοποίηση του κράτους μιας και το σημερινό σύστημα κάνει ουσιαστικά τόσο το κράτος όσο και τους βουλευτές των κομμάτων έρμαια των ορέξεων του/της εκάστοτε πρωθυπουργού. Γι’ αυτόν τον λόγο το καταστατικό μας προβλέπει κάποια ασυμβίβαστα, τα οποία εξασφαλίζουν πως το κόμμα δεν είναι «ιδιοκτήτης της κυβέρνησης» και η κυβέρνηση δεν είναι ιδιοκτήτης του κράτους. Ενδεικτικά απλώς θα αναφέρω πως είναι ασυμβίβαστη η κατοχή κυβερνητικού αξιώματος από ηγετικά στελέχη του κόμματος, αφού σε περίπτωση ανάληψης τέτοιου αξιώματος, το εν λόγω άτομο επιτρέπεται να είναι μόνο μέλος του Βολτ. Οι Συμπρόεδροι, η/ο Γραμματέας, τα μέλη της Κεντρικής Επιτροπής, της Επιτροπής Δεοντολογίας και οποιουδήποτε άλλου οργάνου του Κόμματος που αναλαμβάνουν θέση ευθύνης μέσω της οποίας ασκείται κυβερνητική πολιτική ή και εκτελεστική εξουσία στον ευρύτερο δημόσιο τομέα, παραιτούνται αυτοδικαίως από τα όργανα αυτά.
Επίσης, σύμφωνα με το καταστατικό μας σε όλα τα πολυπρόσωπα όργανα, εκλεγμένα και μη, ισχύει αρχή ποσόστωσης, που διασφαλίζει ότι δεν θα είναι του ιδίου φύλου πάνω από τα ⅔ των μελών του. Παράλληλα, είμαστε και αισθανόμαστε πραγματικά ένα πανευρωπαϊκό κόμμα. Συνεργαζόμαστε στενά καθημερινά με τα Βολτ κόμματα και κινήματα των υπόλοιπων χωρών και μας διέπει ένα πνεύμα αλληλεγγύης και αλληλοβοήθειας.

Τέλος, είμαστε ένα πραγματικά ανοιχτό και δημοκρατικό κόμμα, μιας και το κάθε μέλος έχει δυνατότητα να συμμετέχει σε όποια ομάδα πολιτικής ταιριάζει με τις γνώσεις και τα ενδιαφέροντά του, όλες οι τηλεδιασκέψεις είναι προσβάσιμες από όλα τα μέλη και όλες οι σημαντικές αποφάσεις λαμβάνονται με εσωτερικά δημοψηφίσματα. Όλα αυτά μάς διαφοροποιούν σημαντικά από τα υπάρχοντα κόμματα και ελπίζουμε πως ο κόσμος θα αντιληφθεί και θα εκτιμήσει τη διαφορά μας στον τρόπο που αντιλαμβανόμαστε και ασκούμε την πολιτική.

ΕΡ. Με όλες αυτές τις διαφοροποιήσεις πώς θα μπορέσετε να λειτουργήσετε στο πλαίσιο της εκλογικής συνεργασίας με το «πράσινο & μωβ», με ποιο σκεπτικό αποφασίσατε τη συμπόρευση και ποια είναι τα προσδοκώμενα οφέλη;

ΑΠ. Το Βολτ ως κίνημα είναι πολυσυλλεκτικό και πραγματιστικό. Θεωρήσαμε λοιπόν ότι είναι απαραίτητη μία ευρύτερη συμμαχία προοδευτικών δυνάμεων, ώστε να εξαντλήσουμε τις πιθανότητές μας για μία αξιοπρόσεκτη παρουσία στις επόμενες εθνικές εκλογές. Η ανάγκη της δημιουργίας ενός χώρου που να εκφράζει τις πραγματικές προκλήσεις των καιρών και όχι την ψευδή ρητορική του διχασμού και του παλαιοκομματισμού, μας έκανε να προχωρήσουμε στη δημιουργία της Συμμαχίας «Πράσινο & Μωβ». Σκοπός ενός πολιτικού κόμματος άλλωστε είναι η συμμετοχή σε κάθε εκλογική αναμέτρηση, διαφορετικά θα μπορούσε να ισχυριστεί κάποιος/α ότι δεν έχει λόγο ύπαρξης.

Αποφασίσαμε συνεπώς τη συνεργασία μας με κόμματα και κινήσεις της οικολογίας και του πράσινου χώρου και προσπαθούμε να συμβάλλουμε με τις δικές μας μωβ αρχές και αξίες στη δημιουργία μιας αξιόλογης εναλλακτικής και βιώσιμης πρότασης συμμετοχής στην πολιτική για τους απλούς ενεργούς πολίτες. Ταυτόχρονα αποδεικνύουμε στην πράξη τις θέσεις μας για τον διάλογο, τη συνεργασία και την πολυσυλλεκτικότητα. Και αυτό, διότι οι προκλήσεις της εποχής μας απαιτούν συναίνεση και αλληλοκατανόηση. Την εν λόγω συμμαχία ιδανικά θέλουμε να την διευρύνουμε και να την εμβαθύνουμε, αν λειτουργήσει αρμονικά.

Θέλω ωστόσο να ξεκαθαρίσω πως δεν σκοπεύουμε να αλλοιώσουμε τον χαρακτήρα μας ως κίνημα για χάρη της συμμαχίας και θα συνεχίσουμε να ακολουθούμε πιστά τις αρχές και διαφοροποιήσεις μας. Είναι δύσκολο το εγχείρημά μας, δεν εθελοτυφλούμε, αλλά μπορούμε να τα καταφέρουμε με όπλα την αμοιβαία εμπιστοσύνη, τη συλλογικότητα και την ισότιμη συμμετοχή σε όλες τις κρίσιμες αποφάσεις. Θα υπάρξουν εμπόδια, αλλά ο σκοπός και οι αρχές μας θα παραμένουν σταθερές: Πανευρωπαϊκές, Προοδευτικές, Πραγματιστικές.

ΕΡ. Καλά όλα αυτά, Μάνο, και ιδιαίτερα κατατοπιστικά, αλλά θα μας επιτρέψεις να πάμε λίγο σε πιο προσωπικά οράματα: Μπορείς να μοιραστείς μαζί μας το όραμά σου για την Ελλάδα; Και σε παρακαλούμε να γίνεις όσο αιθεροβάμων σου επιτρέπει να γίνεις η τετράγωνη λογική σου. Πες μας ιδανικά πώς φαντάζεσαι τη ζωή των ατόμων που ζουν στην Ελλάδα, αν πετύχετε τους στόχους σας.

ΑΠ. Σκοπός μας είναι η βελτίωση της καθημερινότητας των ανθρώπων: Ιδανικά, το κράτος θα προσφέρει ένα αξιοπρεπές σύστημα υγείας με εύκολη πρόσβαση, ένα πραγματικά δωρεάν εκπαιδευτικό σύστημα, ένα δίκαιο οικονομικό σύστημα το οποίο δεν θα τιμωρεί το επιχειρείν και δεν θα περιλαμβάνει επιδοματικές πολιτικές που θα επιβαρύνουν έμμεσα τους πολίτες, αλλά θα παρέχει αξιοπρεπείς συνθήκες διαβίωσης στους πολίτες τους.

Με ουσιαστική διάκριση των εξουσιών (εκτελεστική, νομοθετική και δικαστική), με την πλήρη ανεξαρτητοποίηση των δικαστικών λειτουργών, που αν ένα πολιτικό στέλεχος καταδικαστεί θα εκτίσει την ποινή του και δεν θα τη γλιτώσει με κάποιο τρόπο. Με πλήρως αποκομματικοποιημένο δημόσιο τομέα και ίσες ευκαιρίες για όλους τους πολίτες, ο οποίος θα λύνει τα προβλήματα των πολιτών και δεν θα αποτελεί συνώνυμο του παραλογισμού και της ταλαιπωρίας. Με συνεχή έλεγχο από ανεξάρτητους θεσμούς στους κυβερνώντες και αυστηροποίηση των ποινών των δημόσιων λειτουργών για σχετικά αδικήματα.

Με μία αστυνομία σύμμαχο, που θα λειτουργεί με στόχο την αποκλιμάκωση, και όχι σαν μέσο καταστολής της εκάστοτε κυβέρνησης σε οποιαδήποτε προσπάθεια διαμαρτυρίας.

Με πλήρη κατάργηση οποιασδήποτε διάκρισης και την αρμονική συμβίωση γηγενών και μεταναστών με βάση τη δίκαιη κατανομή των τελευταίων σε όλες τις χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Με τις απαραίτητες υποδομές ώστε να μην πραγματοποιείται αυτή η μαζική φυγή ανθρώπινου δυναμικού στο εξωτερικό. Με αξιόπιστη ενημέρωση μακριά από φαινόμενα ντροπής όπως η λίστα Πέτσα ή οι μεθοδεύσεις Παππά. Συνοπτικά, ένα κράτος πρόνοιας και δικαίου το οποίο θα επενδύσει στα θετικά χαρακτηριστικά μας ως λαού και θα διαπνέεται από αίσθημα δικαιοσύνης και ισονομίας, στο οποίο ο πολίτης θα αντιμετωπίζεται ισότιμα με τους κυβερνώντες και θα νιώθει ισότιμο μέλος της Ευρωπαϊκής Ένωσης.

Αυτά και πολλά άλλα τα οποία περιλαμβάνονται στο προγραμματικό μας πλαίσιο στο Βολτ. Έχουμε ρεαλιστικές προτάσεις και ολοκληρωμένες θέσεις και θεωρούμε πως μπορούμε να βοηθήσουμε τη χώρα να κινηθεί προς τη σωστή κατεύθυνση και την ευρωπαϊκή ολοκλήρωση μακριά από ιδεολογικές αγκυλώσεις και την κομματική σήψη, που λειτουργούν ως αντίβαρα στην εθνική πρόοδο και ευημερία.

Μάνο, ευχαριστούμε πολύ για τον χρόνο που μας αφιέρωσες, για τις ξεκάθαρες απαντήσεις, για τον οραματικό λόγο. 

Και τώρα θα μας επιτρέψεις αντί να χαιρετήσουμε εσένα, να χαιρετήσουμε αυτήν την περιπετειώδη και ταξιδιάρικη συνέντευξη. Μια συνέντευξη που ξεκίνησε με χαρά από την Αθήνα, πέταξε στην Μαδρίτη, σε ακολούθησε στο Ριάντ, περπάτησε μαζί σου στη Θεσσαλονίκη.

Και τώρα κλείνει κάτω από τη βαριά σκιά μιας τραγωδίας. Στιγμές θλίψης και σιωπής… ίσως και θυμού αλλά ας μη μείνουμε εδώ. Ας μη μείνουμε στα κλάματα κι ας δούμε όλοι μαζί τα πραγματικά αίτια της τραγωδίας κι ας παλέψουμε να δημιουργηθούν επιτέλους οι απαραίτητες δικλίδες ασφαλείας που θα περιορίζουν τις επιπτώσεις του «ανθρώπινου λάθους».

(Η συνέντευξη δόθηκε στην Ευβούλη Δήμογλου και στον Αντώνη Μιχαηλίδη)


Έγραψαν Πρόσφατα

Κοινωνικός Φιλελευθερισμός

Το Social.lib είναι ένας δικτυακός τόπος συζήτησης και ανάδειξης των καθημερινών οικονομικών, κοινωνικών, πολιτισμικών και πολιτικών ζητημάτων υπό το πρίσμα του Κοινωνικού Φιλελευθερισμού.