Ο Πρωθυπουργός και ή ίδια η Υπουργός Παιδείας γνώριζαν άραγε πριν από την πανδημία ότι στο Οργανόγραμμα του Υπουργείου υπάρχει η Γενική Διεύθυνση Σπουδών Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης, με τη Διεύθυνση Υποστήριξης Εκπαιδευτικών Προγραμμάτων και Εκπαίδευσης για την Αειφορία, που περιλαμβάνει 4 τμήματα που λειτουργούσαν κάποτε υποδειγματικά και πρόσφεραν σημαντική βοήθεια στους εκπαιδευτικούς της τάξης και τους μαθητές τους;  

  1. Το Τμήμα Α, Εκπαίδευσης για το Περιβάλλον και την Αειφορία,
  2. το Τμήμα Β΄ Σχολικής Αγωγής και Προαγωγής της Υγείας,
  3. το Τμήμα Γ΄ Πολιτιστικών Θεμάτων και Υποστηρικτικών Δομών και
  4. το Τμήμα Δ΄ Εκπαιδευτικής Ραδιοτηλεόρασης και Ψηφιακών Μέσων,

 Σύμφωνα με την παρ. 6, άρθρο 36, Π.Δ. 18/22-02-2018, (ΦΕΚ 31/τ.Α΄/23-02-2018)  το Τμήμα Δ΄ Εκπαιδευτικής Ραδιοτηλεόρασης και Ψηφιακών Μέσων είναι αρμόδιο για:

α) την παραγωγή ραδιοφωνικών, τηλεοπτικών και διαδικτυακών εκπαιδευτικών προγραμμάτων,

β) τη διάδοση εκπαιδευτικών προγραμμάτων μέσω ραδιοτηλεοπτικών παρόχων ή υπηρεσιών του Διαδικτύου,

γ) την ανάδειξη των καινοτόμων εκπαιδευτικών δράσεων του Υπουργείου,

δ) τον σχεδιασμό, την ανάπτυξη και την εφαρμογή εκπαιδευτικών δράσεων και επιμορφωτικών προγραμμάτων με στόχο τον εγγραμματισμό στα Μέσα, την αξιοποίηση των Οπτικοακουστικών Μέσων και της Ψηφιακής Τεχνολογίας,

ε) την τεκμηρίωση, τη μετεγγραφή και την παιδαγωγική αξιοποίηση οπτικοακουστικού αρχειακού υλικού του παρελθόντος,

στ) την υλοποίηση ευρωπαϊκών και διεθνών προγραμμάτων στους τομείς των Οπτικοακουστικών Μέσων και της Ψηφιακής Τεχνολογίας,

ζ) τον χειρισμό κάθε άλλου συναφούς θέματος.

Θυμάμαι μάλιστα, στην αρχή της καριέρας μου (1978-1979), πόσο αξιόλογη ήταν η λειτουργία του Τμήματος της Εκπαιδευτικής Ραδιοτηλεόρασης, που πολύ γρήγορα ωστόσο αφέθηκε στην τύχη του.

Και … να σήμερα,  στην εποχή του κορωνοϊού, ο Πρωθυπουργός μιλάει για την εκπαιδευτική τηλεόραση, «… μία πάρα πάρα πολύ ευχάριστη έκπληξη…  Ήταν ένα πρωτοπόρο εγχείρημα σε μία πάρα πολύ δύσκολη συγκυρία….» και ταυτόχρονα, η Υπουργός ανακαλύπτει «… ότι αποτελεί σημαντικό κεκτημένο για το μέλλον προσθέτοντας πως θα πρέπει να αξιοποιηθεί στο μέγιστο βαθμό αυτή η ευκαιρία που αναδείχθηκε μέσα από την κρίση…». Πράγματι, οι εκπομπές της εκπαιδευτικής ραδιοτηλεόρασης, αν και άργησαν σχετικά να ξεκινήσουν, βοήθησαν και θα βοηθήσουν τους μαθητές του δημοτικού κυρίως σχολείου αυτήν τη δύσκολη περίοδο.

Όμως, δε θα πρέπει να ξεχνάμε ότι η εκπαιδευτική τηλεόραση δεν είναι πανάκεια, δεν μπορεί να είναι η μόνη και τέλεια λύση. Κι αυτό, γιατί η μάθηση είναι μια διαδικασία ενεργητική, συμμετοχική, αλληλεπιδραστική, μια διαδικασία που βασίζεται στον διάλογο, στις ερωτήσεις, στο λάθος, στις αντιρρήσεις, στη διατύπωση άποψης, στην επιχειρηματολογία, στην επίλυση προβλημάτων, στον πειραματισμό, τα οποία προφανώς δεν υπηρετούνται από τον μονόλογο της τηλεόρασης, αλλά αναπτύσσονται μέσα σε ένα περιβάλλον πλούσιο σε ερεθίσματα και με ποικιλία δραστηριοτήτων.

Μπορεί, ωστόσο, να βοηθήσει το σχολείο και τα μικρά παιδιά κυρίως, όταν ένας εκπαιδευτικός για οποιονδήποτε λόγο απουσιάζει. Τότε δηλαδή, που θα πρέπει να καλυφθούν οι ώρες της απουσίας του, χωρίς οι μαθητές να παραμένουν στο προαύλιο ή να σχολούν νωρίτερα. Έτσι, μέσω της εκπαιδευτικής τηλεόρασης θα μπορεί να προωθείται η διδασκαλία του επόμενου κεφαλαίου αλλά και η επανάληψη των προηγούμενων. Αρκεί να υπάρχουν όλα τα κεφάλαια όλων των μαθημάτων βιντεοσκοπημένα από εθελοντές εκπαιδευτικούς, σαν κι αυτούς που ευχαρίστησαν τελευταία Πρωθυπουργός και Υπουργός Παιδείας.

Η εκπαιδευτική τηλεόραση μπορεί να βοηθήσει και να λειτουργήσει διαφορετικά, όπως π.χ στα σχολεία των φυλακών της χώρας μας. Καθώς τα σχολεία των φυλακών είναι κλειστά λόγω της πανδημίας και στα κελιά δεν επιτρέπεται η χρήση υπολογιστών προκειμένου να κάνουν τα παιδιά μαθήματα μέσω τηλεκπαίδευσης ο Διευθυντής του σχολείου των Φυλακών Ανηλίκων Αυλώνα Πέτρος Δαμιανός  έστησε ένα κανάλι τηλεόρασης μικρής εμβέλειας με στούντιο στα γραφεία των φυλακών.  Έτσι, από τη στιγμή που στα κελιά επιτρέπεται η τηλεόραση γεννήθηκε το «Προσπαθώντας TV», όπως ονόμασε τον τηλεοπτικό σταθμό, μέσα από τον οποίο γίνονται τα μαθήματα που μεταδίδονται μέσω της τηλεόρασης. Και τώρα ο εφευρετικός και ακούραστος διευθυντής σκέφτεται ότι το πείραμά του θα μπορούσε να επεκταθεί στα σχολεία όλων των φυλακών. «Σκέφτομαι ότι θα μπορούσαμε να το λειτουργούμε και Σαββατοκύριακο ως κανάλι πολιτισμού, εγκεκριμένο φυσικά από το Υπουργείο. Να βλέπουν τα παιδιά ταινίες, εκπαιδευτικά ντοκιμαντέρ…να είναι ένα παράθυρο στη ζωή... Έχουμε μπροστά μας μεγάλο δρόμο… Θέλω να πιστεύω ότι μέρα με την ημέρα θα γινόμαστε καλύτεροι… Όρεξη για δουλειά υπάρχει…», πρόσθεσε ο ίδιος.


Έγραψαν Πρόσφατα

Κοινωνικός Φιλελευθερισμός

Το Social.lib είναι ένας δικτυακός τόπος συζήτησης και ανάδειξης των καθημερινών οικονομικών, κοινωνικών, πολιτισμικών και πολιτικών ζητημάτων υπό το πρίσμα του Κοινωνικού Φιλελευθερισμού.