Δύο από τα χιλιάδες κείμενα που αφορούν τις αμερικανικές εκλογές με εντυπωσίασαν ιδιαίτερα. Το πρώτο είναι του Reuters και το δεύτερο του BBC. Δύο δημοσιογραφικοί οργανισμοί που σέβονται την αλήθεια, την αντικειμενικότητα, τον αναγνώστη και την αξιοπρέπειά τους.
Το πρώτο κείμενο αφορά την προεκλογική βία. Περιληπτικά γράφει πως οι πρόσφατες επιθέσεις αποτελούν μέρος της όλο και πιο έντονης αύξησης της πολιτικής βίας στις ΗΠΑ από τη δεκαετία του 1970. Ακόμη πως οι ειδικοί προειδοποιούν ότι η εκλογική ατμόσφαιρα του 2024 είναι εξαιρετικά ασταθής. Το Reuters, μάλιστα, εντόπισε 300 περιπτώσεις βίας από το 2021.
Το δεύτερο κείμενο αφορά την εξαγορά της ψήφου. Αναφέρει ότι ο δισεκατομμυριούχος οπαδός του Trump, Elon Musk, είπε πως θα χαρίζει ένα εκατομμύριο δολάρια την ημέρα (!) σε εγγεγραμμένους ψηφοφόρους που ψηφίζουν σε αμφιταλαντευόμενες πολιτείες, μέχρι τις προεδρικές εκλογές των ΗΠΑ στις 5 Νοεμβρίου.
Τα δυο αυτά κείμενα προβληματίζουν για το ποιον της αμερικάνικης κοινωνίας. Πρόκειται για την κοινωνία μιας από τις πιο ανεπτυγμένες χώρες στον κόσμο, και εύλογα κανείς θα ανέμενε να χαρακτηρίζεται από ανάλογη πρόοδο σε κοινωνικό επίπεδο. Ωστόσο, όπως φαίνεται και μέσα από τα δημοσιεύματα υπάρχει μια απαράδεκτη καθυστέρηση ηθών, όχι μόνο σε σύγκριση με το ήθος των ανεπτυγμένων χωρών της Ευρώπης, αλλά και με το ήθος της δικής μας χώρας.
Τέτοιες αντιφάσεις προκαλούν ενδιαφέρον για αναζήτηση των χαρακτηριστικών της αμερικάνικης κοινωνίας και των διακυβευμάτων που τίθενται στις προεδρικές εκλογές της 5ης Νοεμβρίου.

Χαρακτηριστικά του Προεκλογικού Αγώνα
Το χαμηλό επίπεδο του προεκλογικού αγώνα, σύμφωνα με κάποιες απόψεις, σχετίζεται με την πτώση του επιπέδου της δημόσιας παιδείας, ιδιαίτερα της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης. Η πτώση είναι γεγονός. Συμβαίνει και στη χώρα μας, αλλά δεν φτάσαμε ποτέ σε αντίστοιχο σημείο.
Η συμπεριφορά του Ρεπουμπλικάνου Donald Trump, ανεξάρτητα από τις πολιτικές του θέσεις, είναι η χειρότερη από τις συμπεριφορές των ηγετών όλων των σύγχρονων δημοκρατικών καθεστώτων σε παγκόσμιο επίπεδο.
Αφού αποκάλεσε την Δημοκρατική αντίπαλό του Kamala Harris «καθυστερημένη» και «διανοητικά ανάπηρη», στη συνέχεια ανέβασε το επίπεδο της χυδαιότητας αποκαλώντας την επανειλημμένα «σκύλα», «στολίζοντάς» την με πολλούς ακόμη χαρακτηρισμούς ή απρεπείς εκφράσεις. Το χειρότερο απ’ όλα όμως ήταν ότι οι παρευρισκόμενοι όχι μόνο δεν αντέδρασαν, αλλά επευφημούσαν τον ρήτορα.
Δεν είμαι σίγουρος αν αυτή η ακραία συμπεριφορά είναι τόσο πολύ ενσωματωμένη με τον χαρακτήρα του Trump ώστε να μην μπορεί να την ελέγξει, ή μήπως την καλλιεργεί και την χρησιμοποιεί επίτηδες, ως μέρος του προεκλογικού του αγώνα για την αλίευση ψήφων απαίδευτων ψηφοφόρων. Ψηφοφόρων δηλαδή που με αυτό τον τρόπο θεωρούν τον Trump «δικό μας», αφού και αυτοί έχουν παρόμοια συμπεριφορά. Πρόκειται για μια ακόμα εφαρμογή της κλασικής συνταγής του λαϊκισμού: ο Trump υπερασπίζεται τον «λαό» απέναντι στην «ελίτ» που συνωμοτεί εναντίον του. Ο λαϊκισμός αυτός, που γίνεται με ακραίο τρόπο, βρίσκει πρόσφορο έδαφος επειδή η πολιτική του Biden ήταν φιλική προς τους «έχοντες».

Προφανώς, αυτός ο ακραίος λαϊκισμός δεν βρίσκει σύμφωνα όλα τα μέλη των Ρεπουμπλικάνων. Αρκετά στελέχη τον κατήγγειλαν και κάποιοι εξ αυτών δήλωσαν ότι θα ψηφίσουν την Δημοκρατική Kamala Harris. Ωστόσο, αυτά τα στελέχη δεν ήσαν αρκετά για να επιβάλουν υποψήφιο πρόεδρο του κόμματος άλλον από τον Trump. Και στις εκλογές λίγοι από αυτούς θα ψηφίσουν την Kamala Harris ως άμυνα στο λαϊκισμό. Οι περισσότεροι θα προτιμήσουν την αποχή.

Η Δωροδοκία του Elon Musk
Η μεγάλη μάζα των ψηφοφόρων, όχι μόνο ανέχεται τη δωροδοκία αλλά φτάνει να τη θεωρεί φυσιολογική συμπεριφορά, επειδή στις ΗΠΑ το χρήμα υπεισέρχεται παντού. Γιατί όχι και στην εκλογική διαδικασία; Το χρήμα για τους Αμερικανούς έχει μια αξία παραπάνω από αυτήν που έχει για μας τους Ευρωπαίους. Για εμάς είναι μέσο ευημερίας, αλλά για τους Αμερικανούς είναι επιπλέον και μέσο κοινωνικής αναγνώρισης. Στις ΗΠΑ το κράτος και η μέριμνά του για τους πολίτες δεν είναι ισχυρά όπως στην Ευρώπη. Συνεπώς, ζητήματα που άπτονται της αξιοπρέπειας του ατόμου (παιδεία, υγεία κ.λπ.) είναι άρρηκτα συνδεδεμένα με το εισόδημα και την περιουσία του.
Στην Ευρώπη, το πιο πρόσφατο περιστατικό πολιτικής δωροδοκίας που δημοσιοποιήθηκε ήταν όταν, σύμφωνα με τις αρχές της Μολδαβίας, η Ρωσία αγόρασε ψήφους Μολδαβών στην κρίσιμη ψηφοφορία της 20ης Οκτωβρίου για την ευρωπαϊκή πορεία της χώρας. Όμως η Ρωσία αρνήθηκε αισχυντηλά το γεγονός, αντίθετα με τον Elon Musk που το διαφήμισε μέσα από τα ΜΜΕ. Δυο διαφορετικοί κόσμοι.
Αυτή η σχέση χρήματος και κοινωνικής αξιοπρέπειας οδηγεί την κοινωνία των ΗΠΑ σε ένα δρόμο όπου οι κοινωνικές διαφορές είναι τόσο ακραίες, όσο οι οικονομικές διαφορές. Όπως είπε ο καθηγητής Θάνος Βερέμης, ο οποίος σπούδασε και έζησε στις ΗΠΑ, στη χώρα αυτή υπάρχουν τα καλύτερα αλλά, συγχρόνως, και τα χειρότερα πανεπιστήμια στον κόσμο.

Ρατσισμός
Ο ρατσισμός κατά των μαύρων στην Αμερική έχει βαθιές ρίζες που ξεκινούν από την εποχή της δουλείας. Αν και η διάκριση με βάση το χρώμα του δέρματος έχει σε ορισμένες περιπτώσεις περιοριστεί, το κοινωνικό στίγμα και οι προκλήσεις που αντιμετωπίζουν πολλοί μαύροι Αμερικανοί συχνά σχετίζονται με ιστορικά και κοινωνικά εμπόδια. Οι οικογενειακές αποσυνδέσεις, που επιβλήθηκαν από την πρακτική της πώλησης μελών οικογενειών σε διαφορετικούς προορισμούς κατά την εποχή της δουλείας, άφησαν βαθιά τραύματα που επηρέασαν την κοινωνική συνοχή και την οικονομική πρόοδο των μαύρων κοινοτήτων για γενιές. Η φτώχεια και η κοινωνική απομόνωση συνέβαλαν στην ενίσχυση της εγκληματικότητας σε υποβαθμισμένες περιοχές, ανεξάρτητα από φυλετικά χαρακτηριστικά, κάτι που χρησιμοποιήθηκε ως πρόσχημα για τον περαιτέρω στιγματισμό τους.
Αυτό το ιστορικό πλαίσιο ίσως να εξηγεί γιατί το χρώμα του δέρματος στην περίπτωση της Kamala Harris δεν αποτελεί πλέον από μόνο του τον πιο κρίσιμο παράγοντα για την προσέλκυση αντιρατσιστικών ψήφων.
Η πολιτική ιστορία, όπως η εξέλιξη των θέσεων των δύο μεγάλων κομμάτων, έχει διαμορφώσει επίσης την εκλογική τάση των Αμερικανών. Ενώ ο Abraham Lincoln, ο οποίος απελευθέρωσε τους δούλους, ήταν Ρεπουμπλικάνος, οι Δημοκρατικοί (αιχμή ο πρόεδρος Johnson) ανέλαβαν πρωτοβουλίες για τα πολιτικά δικαιώματα των μαύρων πολιτών τις επόμενες δεκαετίες.

Σήμερα, η πλειοψηφία των Νότιων Πολιτειών τείνει να ψηφίζει Ρεπουμπλικάνους, κάτι που αντανακλά αυτή την ιστορική αλλαγή.

Εξωτερική Πολιτική
Εμείς εδώ στην Ευρώπη βάζουμε, και δικαίως, την εξωτερική πολιτική κάθε υποψηφίου ως κριτήριο για το ποιον θα υποστηρίξουμε.
Βλέπουμε ότι ο Trump είναι φιλορώσος και προσωπικός φίλος του Putin, πράγμα πρωτοφανές για πρόεδρο των ΗΠΑ! Βλέπουμε τον αντι-ευρωπαϊσμό του και ακούμε της απειλή του ότι θα φύγει από το ΝΑΤΟ -που σημαίνει πρακτικά ότι θα κλείσει το ΝΑΤΟ- επειδή οι περισσότερες ευρωπαϊκές χώρες δεν πληρώνουν τη συνδρομή τους. Με άλλα λόγια, ακούμε ότι υποβαθμίζει την ιστορική συμμαχία με το όνομα «Δύση» ή παλιότερα «Ελεύθερος Κόσμος», ανάγοντάς την σε ζήτημα συνδρομών.
Είναι λογικό συνεπώς οι ευρωπαίοι ηγέτες και οι ευρωπαίοι πολίτες να έχουν προτίμηση στην Kamala Harris, έστω και αν κανείς, μάλλον ούτε και η ίδια, ξέρει τι ακριβώς θα κάνει στην εξωτερική πολιτική.

Όλα αυτά όμως, δεν απασχολούν παρά την «ελίτ» που λέγαμε πιο πάνω. Ο απλός ψηφοφόρος δεν ξέρει ούτε πού πέφτει η Ευρώπη. Μην περιμένουμε λοιπόν κάποιο ρεύμα φιλοευρωπαίων Αμερικανών υπέρ της Κάμαλα.

Θρησκεία
Η παραπάνω κατάσταση, όπως σκιαγραφήθηκε, κινείται μέσα στο πλαίσιο που λέγεται «θρησκεία» και επηρεάζεται από αυτήν. Αυτό συμβαίνει σε παγκόσμιο επίπεδο, αλλά όχι στον ίδιο βαθμό. Το έγκριτο αμερικάνικο κέντρο ερευνών Pew Research Center μετά από έρευνες συνέταξε ένα γράφημα που δείχνει την συσχέτιση της θρησκευτικότητας με την ευημερία σε κάθε χώρα.

US religion
Το διάγραμμα αυτό αποδεικνύει έναν κανόνα: ότι τα δύο ποσά είναι αντιστρόφως ανάλογα. Οι πιο θρησκευτικές χώρες είναι οι φτωχότερες, όπως παραστατικά δείχνει το παρακάτω γράφημα του 2015. Η μέση καμπύλη του γραφήματος έχει περίπου την ίδια μορφή με το διάγραμμα της σχέσης y=1/x.

Όμως, στην καμπύλη του γραφήματος υπάρχει μια εξαίρεση που την τονίζουν οι ίδιοι οι συντάκτες. Οι ΗΠΑ που είναι πρώτη χώρα σε πλούτο, έρχεται σε θρησκευτικότητα όχι τελευταία, όπως αναμένεται, αλλά πάνω από όλες τις χώρες της Ευρώπης, πάνω και από το θρησκευτικό Ισραήλ, στο επίπεδο περίπου της Τουρκίας και του Λιβάνου.
Η αντίφαση αυτή της αμερικανικής κοινωνίας είναι ίσως η πιο καθοριστική για την ερμηνεία των λειτουργιών και των αντιδράσεών της. Ερμηνεύει και τις δυο παρακάτω προεκλογικές αφίσες που θυμίζουν μάλλον τον Αλλάχ παρά εκλογές σε προηγμένη χώρα. Ερμηνεύει και το εθνικό ρητό (national motto) των ΗΠΑ, «In God we trust» που εμφανίζεται ακόμα και στα νομίσματά τους.

Το αμερικανικό έθνος γεννήθηκε σε μεγάλο βαθμό από θρησκευτικούς πρόσφυγες. Αυτό δημιούργησε μια παράδοση, ίσως την πιο ισχυρή απ’ όλες. Και όπως καλά γνωρίζουμε από την εμπειρία της χώρας μας, οι προσπάθειες για μεταρρύθμιση που θίγουν τέτοιες παραδόσεις είναι εξαιρετικά δύσκολο, αν όχι αδύνατο, να πετύχουν.

(Πρωτοδημοσιεύτηκε στο Α8ηΝέα)

Πολύς ντόρος έγινε για την άνοδο της ακροδεξιάς στην Ευρώπη. Είναι αλήθεια ότι το κόμμα της Μαρίν Λεπέν ξεπέρασε κατά πολύ το κεντρώο κόμμα του Εμμανουέλ Μακρόν, τόσο που τον ώθησε να προκηρύξει νέες εκλογές. Ο δε Κυριάκος Μητσοτάκης προχώρησε σε ανασχηματισμό της κυβέρνησής του, τον οποίο πολλοί απέδωσαν στην πτώση του ποσοστού των ευρωεκλογών κατά 5 εκατοστιαίες μονάδες από το αποτέλεσμα των προηγουμένων ευρωεκλογών (33% το 2019, 28% εφέτος). Και γενικά η αρθρογραφία δίνει την εντύπωση ότι περίπου βρισκόμαστε στην εποχή του τέλους του μεσοπολέμου.
Σε αυτή την πεποίθηση έχω δυο ενστάσεις:

Πρώτον, δεν είδα καμιά συνταρακτική επικράτηση ακροδεξιών κομμάτων στη νέα Ευρωβουλή.

Στο πρώτο γράφημα βλέπουμε την κατανομή των κομμάτων στην απελθούσα Ευρωβουλή (Πηγή: https://results.elections.europa.eu/en/european-results/2019-2024/outgoing-parliament/)

eu parl 2019

 

Παρατηρούμε ότι τα φιλο-ευρωπαϊκά κόμματα (Λαϊκό-EPP, Ανανεωτικό/φιλελεύθερο-Renew Europe, Πράσινοι-Greens/EFA, Σοσιαλδημοκράτες S&D) έχουν συνολικά 488 έδρες, ήτοι 69% στην Ευρωβουλή των 705.

 Στο δεύτερο γράφημα βλέπουμε την κατανομή των κομμάτων στη νέα Ευρωβουλή (Πηγή: https://results.elections.europa.eu/):

 eu parl 2024


Παρατηρούμε ότι τα φιλο-ευρωπαϊκά κόμματα (Λαϊκό-EPP, Ανανεωτικό/φιλελεύθερο-Renew Europe, Πράσινοι-Greens/EFA, Σοσιαλδημοκράτες S&D) έχουν συνολικά 458 έδρες, ήτοι 64% στην Ευρωβουλή των 720.

Συνεπώς, η πλειοψηφία των φιλο-ευρωπαϊκών κομμάτων διατηρείται με ελαφρά υποχώρηση. Δεν γνωρίζουμε βέβαια που θα κλίνουν οι ανένταχτοι (45 έδρες) και τα νέα μέλη που δεν εξελέγησαν μέσα από κομματικά ψηφοδέλτια (44 έδρες).

Επιπλέον, μπορούμε να υποθέσουμε βάσιμα ότι οι ακροδεξιοί ευρωβουλευτές είναι πολύ δύσκολο να συμφωνήσουν μεταξύ τους για κοινή πολιτική. Τα εμποδίζει η ίδια η ιδεολογία τους, που δεν στηρίζεται στην ιδέα της Ευρωπαϊκής Ένωσης, αλλά στην ιδέα του έθνους για κάθε μία εθνική ομάδα ευρωβουλευτών. Και οι εθνικές διαφορές εμποδίζουν την κοινή πολιτική.

 

Δεύτερον, τα ακροδεξιά κόμματα δεν έχουν το προφίλ που είχαν όταν τα πρωτογνωρίσαμε.

Σχετικά, ο γνωστός δημοσιογράφος Τάκης Μίχας (https://shar.es/agvwic) παρατηρεί: «Η επιτυχία της ριζοσπαστικής Δεξιάς δεν οφείλεται τόσο στην ανατρεπτικότητά της όσο στην προσαρμοστικότητά της».

Πράγματι, το κόμμα της Μαρίν Λεπέν ξεκίνησε ως εχθρός της Ε.Ε. Επεδίωκε τη διάλυσή της και την επιστροφή στην «Ευρώπη των Εθνών». Σήμερα εμφανίζεται ως υπερασπιστής του «ευρωπαϊκού πνεύματος» και του «ευρωπαϊκού τρόπου ζωής» ο οποίος όμως απειλείται από τις ανεξέλεγκτες μάζες των μεταναστών.
Ακόμα, το κόμμα της Μ. Λεπέν έχει αποδεχτεί και το κράτος κοινωνικής πρόνοιας, που παλαιότερα το κατήγγελλε. Σήμερα λέει ΝΑΙ στο κοινωνικό κράτος, αλλά όμως στο «εθνικά καθαρό» κοινωνικό κράτος. Οι κοινωνικές παροχές εγκρίνονται από την κ. Λεπέν όταν σαν αποδέκτες έχουν τους πραγματικούς πολίτες της χώρας, όχι όμως και το πλήθος των μεταναστών. Αυτό της ανοίγει την πόρτα στις τεράστιες μάζες πού βλέπουν συνεχώς τις κοινωνικές υπηρεσίες να υποβαθμίζονται ή να ιδιωτικοποιούνται στο όνομα του «εκσυγχρονισμού» και της «αποτελεσματικότητας».
Κοντολογίς, η κύρια διαφορά μεταξύ άκρας δεξιάς και κεντροδεξιάς, κατά τον Τ. Μίχα, εντοπίζεται στο μεταναστευτικό (θα προσέθετα και το θέμα της ακρίβειας). Και με αυτόν τον τρόπο έχει κερδίσει τις μάζες των ψηφοφόρων που η δυσφορία τους απέναντι στους μετανάστες, μετά και την σωρεία των τρομοκρατικών χτυπημάτων, ολοένα αυξάνεται. Κάτι ανάλογο συμβαίνει και στο κόμμα της Τζιόρτζια Μελόνι στην Ιταλία.

Ο αρθρογράφος έχει την άποψη ότι η ακροδεξιά «έμαθε να προσαρμόζεται στις πολιτικές των αντιπάλων της και να τις χρησιμοποιεί προς ίδιον όφελος». Βέβαια, η θεωρία του δεν εξηγεί για ποιο λόγο η ακροδεξιά είναι πρώτο κόμμα στην Αυστρία, μια χώρα που ούτε από την ακρίβεια υποφέρει, ούτε σημαντικό αριθμό μεταναστών έχει. Ωστόσο, γενικά θα συμφωνήσω με τις διαπιστώσεις του. Δεν θα συμφωνήσω όμως με την άποψή του, που είναι και άποψη πολλών αναλυτών. Η άποψη αυτή με παραπέμπει σε θεωρίες συνωμοσίας. Σε τακτικισμό, δηλαδή, των ακροδεξιών κομμάτων τα οποία, όταν έρθουν στην εξουσία θα πετάξουν τη μάσκα και θα μας πισωδρομήσουν στην «κόλαση». Τα κόμματα που εκτίθενται σε οικουμενική ψηφοφορία δεν είναι -δεν μπορούν να είναι- μυστικές στρατιωτικές οργανώσεις που αιφνιδιάζουν τον εχθρό. Αν η ηγεσία τους παραβεί τις εξαγγελμένες θέσεις της, θα καταρρεύσει κάτω από την πίεση των στελεχών τους και των ψηφοφόρων τους.

Η Άννα Διαμαντοπούλου έδωσε μια πιο λογική εξήγηση. Μιλώντας στην ΠΕΚ Κύπρου δυο μέρες πριν τις ευρωεκλογές έδωσε την ερμηνεία ότι η Ευρώπη «εξημερώνει» την ακροδεξιά όταν αυτή βρίσκεται στους κόλπους της. Η Τζ. Μελόνι π.χ. που είχε τη φήμη ότι είναι διάδοχος του Μουσολίνι, από όταν έγινε κυβέρνηση ακολουθεί χωρίς εξαιρέσεις τις ευρωπαϊκές πολιτικές και έχει περιορίσει τα ακροδεξιά της (όχι στους ομόφυλους, όχι στις αμβλώσεις, πατρίς-θρησκεία-οικογένεια κ.λπ.) στα εσωτερικά ζητήματα της Ιταλίας. Συνεπώς, λέει η κ. Διαμαντοπούλου, έχουμε συμφέρον να έχουμε την ακροδεξιά μέσα στην Ευρώπη.
Τρανή απόδειξη ότι η ευθύνη της εξουσίας και η επιρροή της Ε.Ε. «εξημερώνει» είναι ο ΣΥΡΙΖΑ του κ. Τσίπρα. Ξεκίνησε να μαζεύει ψήφους με τα συνθήματα «Εμείς θα βαράμε τα νταούλια και οι αγορές θα χορεύουν» ή «θα καταργήσουμε τα μνημόνια με ένα νόμο και ένα άρθρο» και κατέληξε να υπογράφει το τρίτο και δυσμενέστερο μνημόνιο.

Θέλω να κλείσω με μια παρατήρηση της Άννας Διαμαντοπούλου, από την ίδια ομιλία, που θεωρώ σημαντική: σε αντίθεση με το κοινό αίσθημα που βλέπει την Ε.Ε. είτε σαν μπαμπούλα, είτε σαν λυτρωτή, είπε ότι η Ε.Ε. μπορεί να μας βοηθήσει, αλλά ΔΕΝ θα μας λύσει τα προβλήματά μας αν εμείς δεν θέλουμε να τα λύσουμε. Έφερε ως παράδειγμα το γεγονός ότι τον καιρό των μνημονίων η Ελλάδα, η Ιρλανδία και η Πορτογαλία βρίσκονταν στην ίδια θέση. Σήμερα η Ελλάδα βρίσκεται πολύ πιο κάτω από την Πορτογαλία και ακόμα περισσότερο από την Ιρλανδία, κι ας μας έδωσε η Ε.Ε. περισσότερα χρήματα και από τους δύο. Για την Άννα Διαμαντοπούλου έχω να παρατηρήσω ότι είναι κρίμα για τη χώρα το ότι αρνείται να ξαναμπεί στην πολιτική αρένα. Ένα ΠΑΣΟΚ, φερ’ ειπείν, με επικεφαλής αυτήν, θα έκανε άλματα στα ποσοστά του και η ίδια θα ήταν επάξια πολιτική αντίπαλος του Κυριάκου Μητσοτάκη σε ένα υγιές δικομματικό σύστημα με στόχο τη σύγκλιση της χώρας με τους εταίρους μας.

 

Βαδίζουμε προς μάλλον «χαλαρές» εκλογές. Έχουμε αρχίσει να ξεχνάμε την τρέλα της οικονομικής και κοινωνικής κρίσης. Αρχίζει να θολώνει η ανάμνηση των μνημονίων, των κλειστών τραπεζών, των περιφερόμενων γυμνών βασιλιάδων του ενεού πολιτικού κόσμου, της επέλασης της θρασύτητας και του διχασμού. Μας έκανε σοφότερους ; Λένε ότι οι σοφοί διδάσκονται από τα λάθη των άλλων, οι έξυπνοι από τα δικά τους και οι ανόητοι δεν διδάσκονται από τίποτε. Εμείς, σαν λαός και σαν χώρα, σε ποια κατηγορία είμαστε ;

Το μόνο ορατό συμπέρασμα είναι ότι η κρίση μας έκανε πιο δύσπιστους.

Πριν από την κρίση, ενδόμυχα όλοι επαφιόμασταν στο «αόρατο χέρι» που ρύθμιζε τις τύχες μας και μας έδινε την άνεση να φαντασιωνόμαστε στον μικρόκοσμό μας. Κι όταν το «αόρατο χέρι» μας έριξε βροντερό χαστούκι, αρχίσαμε να αναζητούμε το «μαγικό χέρι», που θα έβγαζε κουνέλια από το καπέλο. Φευ, οι μάγοι αποδείχτηκαν μαθητευόμενοι και η παράσταση κατέληξε σε φιάσκο.

Δεν είναι αναγκαστικά κακό το να είμαστε επιφυλακτικοί, ωστόσο είναι πολύ μικρό το κέρδος για ένα μάθημα που πληρώθηκε με τόσο βαρύ τίμημα. Και το εύκολο συμπέρασμα «όλοι ίδιοι είναι» δεν οδηγεί πουθενά.

Αν μια κοινωνία δεν έχει όραμα, συνεχίζει να κλωθογυρίζει αναπαράγοντας τον κακό εαυτό της. Αν το όραμα που έχει δεν είναι ρεαλιστικό, η βέβαιη κατάρρευσή του την σπρώχνει ακόμα βαθύτερα.

Το ότι είμαστε ουραγοί σε ένα σωρό θέματα στην Ευρώπη (και πάλι καλά που είμαστε ακόμη μέσα δηλαδή) αποδεικνύει ότι εξακολουθούμε να πάσχουμε από μια σειρά δομικά προβλήματα. Αλλά, συχνά δεν αναγνωρίζονται σαν τέτοια, ή, ακόμα και όταν αναγνωρίζονται, συνήθως αντιμετωπίζονται σε ένα κλίμα ατομικισμού, οπαδισμού, σύγκρουσης διαφορετικών κοινωνικών, πολιτισμικών και εθνικών ομάδων. Λείπει δηλαδή η κουλτούρα του ειλικρινούς διαλόγου, της αλληλοκατανόησης και της συναίνεσης.

Όμως, οι σοβαρές αλλαγές και ο αναπροσανατολισμός των πολιτικών και των στόχων απαιτούν αλλαγές στη νοοτροπία και στη συμπεριφορά μας. Αλλαγές από όλους : τόσο από αυτούς που ασκούν εξουσία (το πολιτικό σύστημα συνολικά), τους κρατικούς υπαλλήλους και τις δομές που υπηρετούν, όσο και από τους εργοδότες και τους εργαζόμενους, από τους ίδιους δηλαδή τους πολίτες. Κι αυτές οι αλλαγές προϋποθέτουν όχι απλά τη συναίνεση των πολιτών αλλά πολύ περισσότερο την ενεργή συμμετοχή τους.

Καμία μεταρρύθμιση που απαιτεί αλλαγή στη νοοτροπία και στις συνήθειές μας δεν μπορεί να προχωρήσει με την κοινωνία απέναντι.

Έτσι, οι πολιτικές που θα προταθούν πρέπει να έχουν στο επίκεντρό τους τον πολίτη ως ενεργό υποκείμενο, συνειδητό συμμετέχοντα στην κοινωνική εξέλιξη. Αυτό όμως δεν ισχύει σήμερα, δεν εφαρμόζεται ούτε από τους κυβερνώντες ούτε από τους αντιπολιτευόμενους.

prasinomov logo 768x402 1Στο Βολτ Ελλάδας είμαστε αντίθετοι με τις κυρίαρχες πολιτικές και γι' αυτό κάνουμε, ξεκινώντας από αυτές τις εκλογές, ένα βήμα προς αυτή την κατεύθυνση. Ιδρύσαμε, μαζί με κόμματα του Πράσινου χώρου και άλλα πανευρωπαϊκά πολιτικά ρεύματα την πολιτική αυμμαχία Πράσινο & Μωβ για την κάθοδό μας στις εθνικές εκλογές. Πρόθεσή μας δεν είναι η διαμαρτυρία. Φιλοδοξούμε να προωθήσουμε θεσμικά εναλλακτικές προτάσεις για ένα κοινωνικό και οικονομικό μοντέλο που να επικεντρώνεται στην υπεράσπιση του συλλογικού συμφέροντος, των κοινών αγαθών και της συμμετοχικής δημοκρατίας. Κι αυτό μπορεί να επιτευχθεί μόνο με την στήριξη των θεσμών και της κυβερνησιμότητας της χώρας.
Το εγχείρημα αυτό έχει και πανευρωπαϊκή διάσταση. Ήδη οι δυνάμεις αυτές συμπορεύονται με επιτυχία στην ομάδα των 73 ευρωβουλευτών των Πράσινων/EFA στο Ευρωκοινοβούλιο. Αυτό δεν σημαίνει όμως ότι ήταν κάτι εύκολο να το πετύχουμε κι εδώ. Οι αφετηρίες, αντιλήψεις και νοοτροπίες μας δεν ήταν κοινές σε όλα τα σημεία. Για πολλούς μήνες συζητήσαμε, συμφωνήσαμε, διαφωνήσαμε, ακόμα και συγκρουστήκαμε κάποιες φορές μεταξύ μας. Καταλήξαμε όμως σε ένα προγραμματικό πλαίσιο που είναι προϊόν σύνθεσης, όχι συμβιβασμών. Και θεωρώ ότι αυτό αποτελεί μια πρώτο δείγμα αλλαγής παραδείγματος για το πώς μπορούν να επιτευχθούν συναινέσεις στην χώρα μας.

tritsisΤο άρθρο γράφτηκε στην μνήμη του φίλου και μέντορά μου, Αντώνη Τρίτση που έφυγε νωρίς, ( 7/4/92 ), πριν 31 χρόνια. Τον ευχαριστώ για την ανεκτίμητη προσφορά του στην πολιτική και κοινωνική μου συγκρότηση και θεωρώ χρέος μου να προσπαθώ να αναπαράγω - όπως και όπου μπορώ - την πολιτική του φιλοσοφία.
Το άρθρο προσπαθεί να απαντήσει στο μεγάλο πρόβλημα των ημερών και βασίζεται εν πολλοίς στις ιδέες του Αντώνη Τρίτση και στα κείμενά του, απο το 1989.
Προσπαθεί να εξηγήσει την ανεπάρκεια και την ‘’ αιτία ‘’ για τις διαχρονικές παθογένειες του Ελληνικού Κράτους που οδήγησαν και στο τραγικό δυστύχημα με τα 57 θύματα των Ελληνικών Σιδηροδρόμων στα Τέμπη.
Αποτελεί δε την προσωπική μου ‘’κατάθεση‘’ , σε έναν εποικοδομητικό διάλογο που πρέπει να ξεκινήσει στην κοινωνία με θέμα, ‘’.. τις πταίει .. και τι μέλλει γενέσθαι ..‘’

Το ‘πελατειακό σύστημα‘’ και το ‘’ κόμμα ‘’ είναι οι βασικές αιτίες που εμποδίζουν την Ελλάδα να μπει στη σύγχρονη εποχή.
Το ‘’κράτος‘’ εκτός από κινητήρια δύναμη ανάπτυξης ήταν και η αιτία της υπανάπτυξης στη χώρα, ενώ ταυτόχρονα απετέλεσε στη συνείδηση του λαού μας το μέσο για τη ‘’θεραπεία‘’ των επιπτώσεων …της υπανάπτυξης.
Το αίτιο που επιτρέπει στο ‘’κράτος‘’ να έχει αυτόν τον διττό ρόλο, είναι η «πολιτική» που ασκείται στη χώρα μας, μέσα από την ένταξη των πολιτών στα ελληνικά παραδοσιακά Κόμματα.
Η ένταξη στα κόμματα γινόταν και γίνεται με την προσδοκία το κόμμα να καταλάβει κάποτε την κρατική εξουσία και να ανταποδώσει στα μέλη του τα ‘’οφέλη‘’ από τη νομή της.
Η διαχείριση του κράτους ‘’λάφυρου‘’ απο το κόμμα που κέρδιζε τις εκλογές και σχημάτιζε κυβέρνηση, δεν γινόταν για την Ανάπτυξη και το Δημόσιο Συμφέρον της χώρας και της Κοινωνίας, αλλά για την εξυπηρέτηση της επιβίωσης και αναπαραγωγής του, φροντίζοντας κυρίως να δημιουργήσει ‘’πελατειακά‘’ τις προϋποθέσεις και τις συνθήκες για την επανεκλογή του.
Το κυβερνών ‘’Κόμμα‘’ χρησιμοποιεί τις Ανεξάρτητες Αρχές, τους Θεσμούς ( ΔικαιοσύνηΣυνδικαλισμόΑυτοδιοίκηση ) και το διοικητικό σύστημα του Δημόσιου Τομέα αναξιοκρατικά στελεχωμένους και διοικούμενους απο δικούς του ανθρώπους, με σκοπό να δημιουργήσει κομματικά οφέλη και συνθήκες …επανεκλογής.

Ουσιαστικά το ‘’κόμμα‘’ εμπόδιζε τον εκσυγχρονισμό και την ανάπτυξη του κράτους και φρόντιζε τη συντήρηση και την ανάπτυξη του ‘’κόμματος‘’ μέσα από τη διαχείριση του κράτους .

‘’.. Ο βουλευτής η ακόμα καλύτερα ο υπουργός είναι το σημείο της ιδιοτελούς επαφής πολίτη και κράτους. Έτσι γεννήθηκε ένα πρωτοφανές κομματικό σύστημα συναλλαγής που φτάνει να εμπορεύεται συνειδήσεις, ένα πελατειακό σύστημα που αποτελεί μομφή για την ελληνική κοινωνία και στίγμα για την ελληνική ιστορία που γέννησε την ιδέα της Πολιτείας και του Πολίτη..’’ σελίδα 30 στο ‘’ Και όμως Υπάρχει Δρόμος ‘’

Έγραφε απο το 1989 ο Αντώνης Τρίτσης στην Ριζοσπαστική του πρόταση για την Ελληνική Κοινωνία, μέσα απο το βιβλίο του … ‘’Και όμως Υπάρχει Δρόμος ‘’ :

"Η παθογένεια του ελληνικού πολιτικού συστήματος ξεκινά απο την ίδρυση του Ελληνικού Κράτους και απο τον Ιωάννη Κωλέττη (τον πρώτο Έλληνα Πρωθυπουργό 1834-1844) που ονόμασε ‘’ ΕΛΛΗΝΑΡΕΣ’’ τους οπαδούς του, σε σχέση με τους υπόλοιπους Έλληνες και απαίτησε ... να διοριστούν πρώτοι... στο νεοσύστατο Ελληνικό Δημόσιο (!) και συνεχίζεται αδιαλείπτως μέχρι σήμερα."

Από τη μεταπολίτευση (1974) μέχρι σήμερα κυβέρνησαν εναλλάξ και διαδοχικά Ν.Δ. – ΠΑΣΟΚ - ΣΥΡΙΖΑ και δεν .. άλλαξαν τίποτα στο Ελληνικό Δημόσιο και στο Ελληνικό Κράτος για να διατηρήσουν τον κομματικό στρατό των Δημοσίων Υπαλλήλων καλά ταϊσμένο και τις δομές του κρατικού μηχανισμού έτοιμους προς ψηφοθηρία.

Οι πολίτες «πελάτες», ψηφοφόροι και θύματα μαζί, αποτελούν - ίσως και χωρίς να το θέλουν - το μεγάλο εμπόδιο στο πολιτικό δημοκρατικό και ιδεολογικό εκσυγχρονισμό της χώρας για δύο λόγους:
Πρώτον:
Διαμορφώνουν τον ‘’χαρακτήρα‘’ των κομμάτων, ώστε να στοχεύουν στην εξυπηρέτησή τους, διογκώνοντας αντιπαραγωγικά και αντικοινωνικά το κράτος, εμποδίζοντας την απογείωση της αναπτυξιακής διαδικασίας που έχει άλλες προϋποθέσεις, μακροχρόνιες απαιτήσεις και σχεδιασμούς που ίσως να ενέχουν και πολιτικό κόστος αν εφαρμοστούν.
Δεύτερον:
Εισήγαγαν και εγκατέστησαν στο πολιτικό γίγνεσθαι τον όρο του ‘’πολιτικού κόστους‘’, τον φραγμό που τοποθετεί το πελατειακό κομματικό σύστημα σε κάθε διατύπωση μιας προοδευτικής εκσυγχρονιστικής πολιτικής ή οικονομικής ιδέας. Γιατί μέσα απο την εφαρμογή τέτοιων πολιτικών και ιδεών, βλέπει τον αφανισμό και την αυτοκατάργηση του συστήματος ‘’εξυπηρέτησης πελατών – ψηφοφόρων‘’ σαν κυρίαρχο σύστημα της πολιτικής δράσης των κομμάτων.
Το αναχρονιστικό κομματικό ‘’πελατειακό‘’ σύστημα αναδεικνύει εκείνους που το υπηρετούν και αποβάλλει τους υπόλοιπους.

Έχουμε πολλά παραδείγματα πολιτικών προσωπικοτήτων που χάθηκαν από το προσκήνιο γιατί πρόδωσαν αυτήν τη σχέση ’’συναλλαγής‘’ και λειτούργησαν χωρίς τον υπολογισμό του πολιτικού κόστους:

  • Αναστάσιος Πεπονής μετά την εφαρμογή του ΑΣΕΠ το 1994.
  • Τάσος Γιαννίτσης το 2001, με τη μεταρρύθμιση στο ασφαλιστικό επί Σημίτη που δεν κατόρθωσε να εφαρμοστεί τότε, με τις γνωστές μετέπειτα καταστροφικές οικονομικές συνέπειες στη χώρα.
  • Αντώνης Τρίτσης με τη θυσία του το 1987-1988 στη διαμάχη μεταξύ πολιτείας και εκκλησίας για το νομοσχέδιο σχετικά με τον διαχωρισμό Κράτους και Εκκλησίας, που αναίρεσε ο Α. Παπανδρέου.

Κι αντίστοιχα πολλά παραδείγματα πολιτικών προσώπων που αναδείχθηκαν, μεγαλούργησαν και εξασφάλισαν τη διαχρονική τους παρουσία στο πολιτικό γίγνεσθαι μέσα από το ρουσφέτι και την πελατειακή συναλλαγή με τους «πελάτες» ψηφοφόρους.

Για να πολιτευτείς με επιτυχία στην Ελλάδα, εξακολουθεί να μην έχει σημασία η επάρκεια και ο πολιτικός σου λόγος, αλλά τα χρήματα, οι ‘’κουμπαριές’’, οι ‘’χορηγοί ‘’ και να είσαι γόνος …κάποιων οικογενειών (τα πολιτικά τζάκια).
Χαρακτηριστικό παράδειγμα η Ευρυτανία και η οικογένεια Μπακογιάννη.
Η περιοχή (Ευρυτανία) έχει φανερά σημάδια πληθυσμιακής συρρίκνωσης, υπανάπτυξης και παρακμής τα τελευταία 25 χρόνια και ταυτόχρονα εξασφαλίζει την πολιτική παρουσία, ανέλιξη και εξέλιξη των μελών της οικογένειας Μπακογιάννη στην κεντρική πολιτική σκηνή και σε καθοριστικές πολιτικές θέσεις ευθύνης, όχι εξαιτίας του αποτελεσματικού αναπτυξιακού έργου που προσέφεραν σε αυτήν, αλλά της ισχυρής ‘’πελατείας ‘’, μέσω διορισμών, ρουσφετιών και ‘’ πελατειακής ‘’ συναλλαγής πολιτών – κράτους – κόμματος.
Το ‘’σύστημα‘’ αυτό τελικά διαπλάθει τη συνείδηση και τις αξίες των πολιτών και το ύφος και τον χαρακτήρα των πολιτικών που εφαρμόζοντας και προσαρμόζοντας τη συμπεριφορά τους στο σύστημα, οδηγεί τη χώρα να έχει πολιτικό προσωπικό ανεπαρκέστατο, αλλά ειδικό στη ρουσφετολογική …συναλλαγή.

Τα σημερινά ‘’ κόμματα ‘’ ανεξαρτήτως ιδεολογικής ταυτότητας, λειτουργούν πανομοιότυπα αντιγράφοντας την ιεραρχική δομή του κράτους το οποίο στοχεύουν να καταλάβουν με σκοπό τη νομή του και τελικά αποτελούν τη ‘’ρίζα‘’ του πολιτικού προβλήματος της χώρας.

Κατά το πρότυπο της κρατικής συγκρότησης τα ελληνικά κόμματα χαρακτηρίζονται κυρίως απο τον αυταρχισμό της κορυφής, την υποταγή της βάσης στα κελεύσματα του αρχηγού, την έλλειψη εσωτερικών δημοκρατικών διαδικασιών.
Αυτή η συναλληλία (κράτους – κόμματος), αποτελεί το βασικό στοιχείο που παρεμποδίζει τη δημοκρατική και προοδευτική εξέλιξη της Ελληνικής Κοινωνίας και τον εκσυγχρονισμό της Ελληνικής Πολιτείας .
Στο ίδιο βιβλίο του ‘’.. Και όμως Υπάρχει Δρόμος ‘’ ο Αντώνης Τρίτσης το 1989 έγραφε :

‘’ Η αλήθεια όλων των Ελληνικών Κομμάτων - ‘’αριστερών , ‘’κεντρώων‘’,‘’δεξιών‘’ – αποκαλύπτεται όταν κάποιο φτάσει στους μοχλούς της εξουσίας, στην κυβέρνηση, στην αυτοδιοίκηση, στον συνεταιρισμό, στον σύλλογο, στο πανεπιστημιακό τμήμα. Η λειτουργία είναι πανομοιότυπη και πάντα πελατειακού – πατερναλιστικού χαρακτήρα. Ποτέ δεν χαρακτηρίζεται απο ισοπολιτεία και οπωσδήποτε ποτέ από αξιοκρατία, γιατί αυτό θα έθετε σε δοκιμασία την κομματική ιεραρχία που ούτε αυτή χαρακτηρίζεται απο «αξιοκρατία» Η μετριοκρατία στην καλύτερη περίπτωση, αν όχι η αναξιοκρατία, κυριαρχεί στα ελληνικά κόμματα…’’ (… σελίδα 32 )

Απο τότε μέχρι σήμερα, ουσιαστικά δεν έχει αλλάξει σχεδόν τίποτα και είναι σαφές ότι η βάση του προβλήματος της υπανάπτυξης της χώρας είναι τα ‘’κόμματα‘’ και οι ‘’πελατειακές σχέσεις‘’ συναλλαγής κομμάτων – ψηφοφόρων).

Η ανατροπή αυτής της σχέσης, η δημιουργία και επικράτηση κομμάτων με εντελώς διαφορετικό χαρακτήρα και αξιακό σύστημα θα επιφέρει ένα σοβαρό πλήγμα στο πελατειακό σύστημα λειτουργίας της πολιτικής ζωής και στη συναλληλία κόμματος – κράτους, ανοίγοντας ταυτόχρονα διάπλατα τον δρόμο της λύσης !

Ο αυταρχικός ηγέτης της ουγγρικής ακόμη δημοκρατίας Όρμπαν επισκέφθηκε τις ΗΠΑ. Έκανε μία περιοδεία στο Ντάλας και αντιμετωπίστηκε από την ρεπουμπλικανική βάση σαν πρόταση-υπόδειγμα που πρέπει επειγόντως να υιοθετήσουν και εκείνοι ως κόμμα στις ΗΠΑ. 
Σε τι συνίσταται η πρόταση του Όρμπαν; Καταρχάς στο μίσος και στην απέχθεια προς τις δημοκρατικές διαδικασίες, προς τη δημοκρατία συνολικά. Σε αυτό το επίπεδο ο Τραμπ είναι ο Αμερικάνος Όρμπαν. Πέραν τούτου όμως ο Όρμπαν μακροημερεύει στην Ουγγαρία έχοντας σταδιακά περιστείλει τις εγγυήσεις της φιλελεύθερης δημοκρατίας: ελεγχόμενα μέσα ενημέρωσης, αυταρχική καταστολή κινητοποιήσεων, προπαγάνδα εναντίον των ξένων (προσφύγων, μεταναστών), ομοφοβία κτλ.. 
Ο έλεγχος των μέσων ενημέρωσης από τον Όρμπαν είναι απόλυτος. Τα δημόσια κανάλια ελέγχονται απόλυτα από την κυβέρνησή του, ενώ τα ιδιωτικά ανήκουν σε αλλοδαπούς επιχειρηματίες. Η παρουσία της αντιπολίτευσης στα κανάλια είναι σχεδόν μηδενική και απαγορεύεται στους δημοσιογράφους να υποβάλουν ερωτήσεις στους εκπροσώπους της για το πρόγραμμα και τις προτάσεις των κομμάτων τους. 
Αυτό το πολιτικό μοντέλο ονειρεύονται οι Ρεπουμπλικάνοι στις ΗΠΑ, αλλά συναντούν τα εμπόδια των θεσμών που λειτουργούν ανεξάρτητα από την αμερικανική κυβέρνηση επί πολλές δεκαετίες. Αυτός είναι ο στόχος του σκληροπυρηνικού τμήματος των Ρεπουμπλικάνων. Σταδιακά να ακυρώσουν και να ελέγξουν τους θεσμούς που συνιστούν τις δημοκρατικές εγγυήσεις στις ΗΠΑ, να χειραγωγήσουν τη δικαιοσύνη, να ελέγξουν όλα τα μίντια και να επιβάλουν την πολιτική τους κυριαρχία. 
Την ίδια ώρα στην υπόλοιπη Ευρώπη διαμορφώνονται δύο προτάσεις, δύο πολιτικά στρατόπεδα. Το πρώτο είναι αυτό που επιμένει στη φιλελεύθερη δημοκρατία συνδυάζοντας την με πλήρη σχεδόν υποταγή στις επιταγές της οικονομικής ολιγαρχίας. Είναι η Μέρκελ και οι επίγονοί της αυτοί που υπέταξαν την Ευρωπαϊκή Ένωση στη Φρανκφούρτη, στο Σίτι του Λονδίνου και στις πολυεθνικές επιχειρήσεις.
Η δεύτερη πρόταση που ευδοκιμεί στην Ευρώπη είναι η παράταξη Πούτιν. Με τη βοήθεια των κονδυλίων που αφειδώς προσέφερε και προσφέρει προς την άκρα δεξιά και κόμματα της αριστεράς ο αυταρχικός Ρώσος ηγέτης έχει διαπαιδαγωγήσει πολιτικές ηγεσίες και κυρίως μεγάλες μάζες νεαρότερων Ευρωπαίων στην κουλτούρα ότι η φιλελεύθερη πρόταση της Ευρώπης είναι μία πληγή που πρέπει να θεραπευτεί. Ψηφίζοντας Λεπέν ή Μελανσόν, Λέγκα του Βορρά ή Μελόνι, Καμμένο ή Τσίπρα, το ακροδεξιό και ρατσιστικό AfD στη Γερμανία, Τζόνσον και Φάρατζ στο Ηνωμένο Βασίλειο, το λιγότερο μορφωμένο ευρωπαϊκό ακροατήριο πορεύεται προς την αγκαλιά του Πούτιν και του αυταρχισμού. 
Βρισκόμαστε επομένως τρεις αιώνες μετά από τον διαφωτισμό και την έναρξη του εκδημοκρατισμού της Ευρώπης ενώπιον μιας συρρίκνωσης της δημοκρατικής συνείδησης στη γηραιά ήπειρο. Οι νεότερες γενιές δεν έχουν γνωρίσει ούτε τη δικτατορία ούτε τη ναζιστική κατοχή και θεωρούν πως αυτό που τώρα ζουν είναι η χειρότερη πολιτική συγκυρία. 
Τι πρέπει να γίνει;
α) τα δημοκρατικά μη λαϊκιστικά κόμματα επιβάλλεται να προτάξουν την εξυγίανση των θεσμών και την πλήρη αποκομματικοποίησή τους, ιδίως των μέσων ενημέρωσης και της δικαιοσύνης
β) να επιβάλουν πλήρη διαφάνεια και να δώσουν ανεξαρτησία στη λειτουργία όλων των θεσμών και πρωτίστως της δικαιοσύνης
γ) να συνειδητοποιήσουν ότι η υποταγή τους στα μεγάλα οικονομικά συμφέροντα ζωογονεί και τρέφει τους ποικιλόχρωμους εχθρούς της δημοκρατίας και ωθεί τα φτωχότερα στρώματα στην εξαθλίωση και μέσω αυτής στις αγκαλιές του αυταρχισμού και του ολοκληρωτισμού.
δ) να αφήσουν ανεξάρτητα τα μέσα ενημέρωσης και τους δημοσιογράφους, για να προσφέρουν πολύπλευρη και σφαιρική ενημέρωση.
ε) να στηρίξουν την εκπαίδευση με στόχο την καλλιέργεια πολιτών με δημοκρατικές αναφορές και όχι την εργαλειοποίησή της προκειμένου να παράγει τεχνίτες χωρίς κρίση και ευρύτερη ενημέρωση.
Η Ευρώπη και ο δημοκρατικός κόσμος της Δύσης βιώνουν μία εκπληκτική τεχνολογική πρόοδο, η οποία κατέστησε πανεύκολη την εκπομπή αντιδημοκρατικών, λαϊκιστικών και ευχάριστων φωνών που στόχο τους έχουν τον ημιμαθή ή αμαθή πληθυσμό ο οποίος χωρίς κρίση και λόγω οικονομικής εξαθλίωσης στρέφεται εναντίον της Ευρώπης, της φιλελεύθερης δημοκρατίας και τελικά εναντίον του εαυτού του και των συμφερόντων του. 
 
 

google news iconΤο Social-Lib είναι εγκεκριμένος εκδότης στην υπηρεσία Google News. Ακολουθήστε μας για να έχετε άμεση ενημέρωση και πρόσβαση στην αρθρογραφία: Social-Lib.gr - Google News .

Έγραψαν Πρόσφατα

Κοινωνικός Φιλελευθερισμός

Το Social.lib είναι ένας δικτυακός τόπος συζήτησης και ανάδειξης των καθημερινών οικονομικών, κοινωνικών, πολιτισμικών και πολιτικών ζητημάτων υπό το πρίσμα του Κοινωνικού Φιλελευθερισμού.