Η νεότερη ελληνική Ιστορία, η ιστορία του ελληνικού έθνους από το 1821 ως σήμερα και ο τρόπος που την διδασκόμαστε και τελικά την αντιλαμβανόμαστε, έχει πολλά έπη, έχει πολλή θυματοποίηση και δεν έχει καθόλου αυτοκριτική. Έχει πολλές αλήθειες, έχει μισές αλήθειες και έχει παραλείψεις που ενίοτε ισοδυναμούν με ψέμα, με συνέπεια να έχει δημιουργηθεί ένα εθνικό αφήγημα που ναι μεν λειτουργεί εμψυχωτικά, πλην όμως δεν αφήνει περιθώρια βελτίωσης.
Είναι πολύ δύσκολο να είσαι ελεύθερος, κύριος και δημιουργός του πεπρωμένου σου, λέει ο Pascal Bruckner στο εξαιρετικό του δοκίμιο, «Ο Πειρασμός της Αθωότητας». Η υπευθυνότητα είναι ένα αβάσταχτο φορτίο• μας αλυσοδένει με τις συνέπειες των πράξεών μας. Πώς να απολαύσουμε την ανεξαρτησία μας αποφεύγοντας τα καθήκοντα και τις υποχρεώσεις που συνεπάγεται; Είτε υιοθετώντας την αμεριμνησία και τον εγωισμό του παιδιού είτε φορώντας τον μανδύα του θύματος.
Ο παιδισμός και η θυματοποίηση είναι οι δύο μεγάλες ασθένειες του σύγχρονου ατόμου. Κατά τον Bruckner, το παιδί και το θύμα εκπροσωπούν στα μάτια μας την κατεξοχήν αθωότητα - είναι απαλλαγμένα από κάθε ευθύνη.
Το εθνικό μας αφήγημα σε όλη την νεότερη ιστορία μας είναι ακριβώς αυτό. Αμεριμνησία, εγωισμός και θυματοποίηση. Είμαστε ο περιούσιος λαός, η πιο όμορφη χώρα του κόσμου, έχουμε τα καλύτερα μυαλά, δώσαμε τα φώτα μας στην οικουμένη, χωρίς εμάς οι Ευρωπαίοι θα ήταν ακόμα στα δέντρα και θα έτρωγαν βελανίδια. Γιατί όμως είμαστε πολιτικοί κομπάρσοι στην Ευρώπη; Γιατί στη γεωστρατηγική σκακιέρα της περιοχής μας απλά παρακολουθούμε και ακολουθούμε τις εξελίξεις;